2017-Oct-21

Senast uppdaterad09:12:48 AM GMT

Metalock anlitar Netprospekt, ett affärsområde i NetCommunity

Skriv ut

Metalock

Metalock samarbetar med NetCommunitys prospekteringsavdelning i sitt säljarbete. Vi bad VDn Johan Lundgren berätta hur det går.

Ni anlitar NetCommunitys prospekteringsavdelning - hur kommer det sig?

"Vi anlitar gärna externa säljare som ett stöd i säljarbetet".

Vad är det NetCommunity gör mer specifikt?

"Man har en teknisk kompetens och är duktiga på industri. De kan ringa i vårt namn och det gör att kunden får ett förtroende".

Hur har det gått så här långt?

"Det går bra. Känslan är bra. Vi har fått igång ett kontinuerligt säljarbete där vi jobbar med att ständigt återkoppla till kunden. Vi gör återkopplingen så att det varken blir för ofta eller för sällan".

Är det något ni skulle kunna rekommendera till andra företag med liknande behov?

"Ja".

Netcommunity har pratat med företagets VD Johan Lundgren om vad man gör för sina kunder idag och vad man har för planer inför framtiden.

Ni har en meritlista som framgångsrik partner och entreprenör inom industrin där ni hjälper era kunder att upprätthålla driften. Ni har mer än hundra års erfarenhet och ni är igång 24 timmar per dygn året runt. Stämmer det?

"Ja".

Ni är främst verksamma inom stålindustrin, gruvindustrin, kraftindustrin och marint och offshore. Hur kommer det sig?

"Vi vänder oss till företag som har höga krav. I de här branscherna har man ofta det. De har också väldigt avancerad utrustning och t ex i offshore-industrin så måste allt fungera dygnet runt. Det får inte bli några driftsstopp".

Minimerar driftsstopp

Vad innebär era tjänster för era kunders produktion?

Johan Lundgren är VD på Metalock. Metalock minimerar kundens driftstopp genom att vara tillgänglig och genom sin snabbhet. Källa: Metalo

"Vi minimerar deras driftstopp genom att vara tillgängliga och genom att vara snabba. Vi kan leverera kvalificerade tjänster inom svetsning, mobil bearbetning, termisk sprutning och montering. Dessutom är vi ett ingenjörsföretag som utarbetar lösningar åt våra kunder. Vi gör både förebyggande arbeten och tillhandahåller underhåll. Säg att det går sönder en maskin på ett tillverkningsföretag, då kan vi göra en akut insats. Vi har mobila enheter som snabbt kan vara på plats och laga maskinen."

SSAB, LKAB, Alstom och Siemens

Kan du nämna några av era kunder vid namn?

"Jag kan nämna kunder som SSAB, LKAB, Alstom och Siemens".

Gör ni något för att kunna arbeta med nya kunder?

"Vi utvecklar ständigt vår specialutrustning för att kunna möta nya kunders behov".

Metalock använder världsledande metoder

Här är några av de metoder där Metalock är världsledande:

Företaget erbjuder en kallreparationsmetod för gjutjärn som heter metalockning. Gjutjärn är ett så speciellt material att det inte går att svetsreparera.

En annan av företagets metoder är termisk sprutning. Den används för att lägga ett ytskikt på objekt som skyddar mot korrosion, slitage och värme för att bygga upp material som nötts bort.

Metalock utför också avancerade svetsreparationer och värmebehandlingar enligt gällande kvalitetskrav.

Mobil bearbetning

Metalock2
Metalock har flera metoder där man är världsledande och för att möta nya kunders behov utvecklar man ständigt sin specialutrustning. Källa: Metalock.

Med hjälp av "mobil bearbetning" kan man hjälpa kunden var man än befinner i världen. Lundgren berättar att Metalock även har verksamhet i Tyskland, Sydafrika, Storbritannien, Frankrike , Indien och Saudiarabien. I en del fall är det deras svenska kunder som också har verksamhet utanför landet och man har fortsatt jobba för dem där. I Sverige har Metalock huvudkontor i Göteborg och ytterligare ett kontor i Malmö.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg