2019-Jun-20

Paddan i centrum när PTC och dess partners presenterar sina verktyg på datorn för europeiska mässbesökare

PTC bild

IT-Kanalen var på industrimässan i Hannover och såg många spännande lösningar för industrin.

Smart factory står det vid entrén till Hall 6 på Hannovermässan, #HM19. Vi klev på och hittade en samlingsmonter för mjukvaruföretaget PTCs återförsäljare/partnernätverk. Där visades flera möjligheter. Vi fick gå en rundvandring som avslutades i en annan hall i en Microsoft-monter där vi såg en nyhet för industriarbetare som kan användas till att göra instruktionsvideor. Den som är intresserad kan redan nu boka en personlig visning av PTCs svenska återförsäljare. Produkten heter Expert Capture och är utvecklad i programmet Vuforia, ett ledande program inom augmented reality som PTC köpte av Qualcomm för några år sedan. (Köpet tillkännagavs i oktober 2015.)

Event för industrin
Hannovermässan är enorm både vad gäller antalet hallar, mängden utställare och antalet besökare från hela världen.
PTC är en amerikansk IT-mjukvaruleverantör med huvudkontor i Boston och egna kontor på många håll i Europa, bland annat i Stockholm och i Tyskland. (Deras eget stora event LiveWorx hålls i Boston 10-13 juni.)
PTC jobbar med många återförsäljare som utvecklar egna fack-lösningar på teknologier från PTC.
Vid en rundtur för pressen som varade två timmar fick vi en god inblick i hur modern industri kan fungera (och mer så i framtiden). Vi besökte flera återförsäljare som själva utvecklat sådana lösningar på plattformar från PTC. Först såg vi en AR-lösning för tillverkning och service. På en skärm ser vi en animation där det bland annat åskådliggörs hur det går till att ta loss plastlock på en plocklinje (där en produkt packas).
Det finns mycket att säga om de fördelar man får med ett verktyg som exempelvis det vi ser. PTCs Marvin Stautz som ledde rundvandringen sa att en produkt som denna löser många problem - små och stora - och att något av det viktigaste industrin behöver göra just nu är att ta de digitala lösningar som finns tillgängliga och faktiskt lära sig använda dem. Det finns idag fortfarande ett stort “skills gap” i industrin, sa Marvin. De nya digitala lösningarna kommer att bygga broar av förståelse.

Paddan i centrum för många lösningar
I flera av exemplen använde man en iPad. “Paddans” begränsningar, främst batteritiden, innebär begränsningar för användaren men det kommer nya enheter med bättre prestanda och därmed bättre funktionalitet i framtiden. Upplevelsen är viktig. (PTC använder Apple iPad Pro.)
En av PTCs partners är HPE. Vi passerade deras monter och såg en industrirobot från ABB jobba live. Den plockade ner produkter i boxar och allt den gjorde gick att bevaka med särskild programvara som också visades.
En representant för PTC talade om hur det också är möjligt för industriarbetaren att “bli mer intelligent” genom att hämta och förstå många olika data och finna nya sammanhang. Något som leder till värde.

Virtuell träning
Ett tyskt stålföretag visade hur ett virtuell utbildning kan fungera. Man kan öva i labbet (virtual training facility) gång på gång innan man utför en åtgärd i fysisk miljö på riktigt.
Man behöver inte stänga av något medan man övar och inte heller resa till den plats där man så småningom ska utföra åtgärden. Det går att jobba med bilder och video. Vi får se hur man skapar möjligheten att “få med rörelsen i miljö” genom att gå runt med en padda på en golvyta och titta på VR-modeller. “Här borta ser jag pumpen”. Användaren har då rört sig några steg från det han tittade på tidigare och har startat en ny “animation”. Att man rör sig gör det lättare att utföra åtgärden på riktigt senare.

Har utvecklat lösning åt Polaris
I en annan monter står ett exempel på produktservice i centrum. Programmet som visas på en plattskärm på en vägg och styrs via en padda har utvecklats på Vuforia. Exemplet som visas heter Polaris Fleet Service. Man har även kört in en riktig Polaris i montern. PTC visar att man kan ta en bild av fordonet med paddan och sedan själv fylla i konturerna på traktorn på bilden på paddan för att därefter be systemet leta rätt på produktinformation ur ett system som finns sparat sedan tidigare. Man kan exempelvis lära sig byta däck.

Mässnyheten - Expert Capture!
Sedan en demonstration av nyheten Expert Capture. Den ligger också på Vuforia. Vi får en live demo av hur man kan jobba med verktyget och göra en instruktionsvideo kanske helt utan att kunna återanvända något material som sparats sedan tidigare. Man gör helt enkelt hela videon själv (som värsta youtube-influencern).

-Det här är det snabbaste, enklaste sättet att göra kraftfulla augmented reality-instruktioner, säger PTC.

Med Expert Capture kan man föra ut kunskap som kanske fram till idag bara en enda individ haft i huvudet, enligt PTC. Tanken är att den personen själv gör videon. Det går att samla data, exempelvis genom att röststyra en kamera, och man behöver bara publicera den färdiga filmen en enda gång. Den kan sedan ses av andra tekniker och fabriksarbetare på många olika slags enheter som de väljer ut själva.

Den som gör filmen kan använda HoloLens från Microsoft som kan styras med rösten.
Först samlar användaren in bilder och videor som sparas i ett bibliotek. Därefter lägger man upp en ny instruktion och ger den en en rubrik. Det går att använda “drag and drop” för att sedan spara resultatet i ett web interface. Klart!
Ledorden för detta arbete är “capture”, “enhance” och “transfer”.
Vad är då värdet? PTC förklarar att med Expert Capture ökar produktiviteten eftersom man minskar andelen spill och andelen arbete med förändringar/justeringar. Dessutom ökar säkerheten och man uppnår teknisk noggrannhet i enlighet med föreskrivna regler.

Svensk närvaro
Flera svenska företag deltog i en annan hall (och ej relaterat till PTC). När vi kom dit höll en representant för svenska storbolaget Tetrapak på att presentera en egen produktnyhet som bl a redan introducerats av Tetrapak på marknaden i Indien. Den innebär att den dryckesproducent, ofta ett mejeri eller någon som tillverkar juice, som köper förpackningar från Tetrapak kan trycka QR-koder för optisk läsning på förpackningen. Konsumenten kan köpa en produkt och få information genom att läsa av koden med exempelvis en mobiltelefon. Dryckesproducenter får själv möjligheten att vara innovativa om innehållet.
I den svenska samlingsmontern gick det även att se eluttag att ladda bilar med som tagits fram av ABB.
Eftersom det inte var så många besökare just när vi var där hade vi möjlighet att få svensk kaffe från Löfbergs. Vi hade en trevlig dag!