2018-Dec-17

Nya användningsområden för samarbetande robotik

OnRobot

München/Odense den 20 juni 2018 – kommer OnRobot, som nyligen bildades genom sammanslagningen av de tre internationella företagen On Robot, OptoForce and Perception Robotics, att presentera sina första nya produkter vid Automatica 2018: ”Gecko Gripper”, ”Polyskin Tactile Gripper”, ”RG2-FT” och ”HEX”, en teknisk uppgradering av den befintliga produktlinjen av kraftmomentsensorer baserad på OptoForce-teknik, har alla utvecklats för att öppna upp nya användningsområden för samarbetande robotik och samtidigt göra implementeringen ännu enklare. I detta snabbväxande marknadssegment har OnRobot därför positionerat sig själv från grunden som den innovativa leverantören och enda kontaktpunkten för samarbetande applikationer.

Det nygrundade företaget OnRobot presenterar tre nya produkter och en teknisk uppgradering vid årets Automatica-mässa. ”Samarbetande robotar har möjlighet att bli den övergripande standarden inom industriell automation”, säger Enrico Krog Iversen, vd för OnRobot. ”Vi vill bidra till och frigöra denna potential genom att ta nästa steg. Vi vill göra samarbetande applikationer ännu enklare att implementera och föra in dem i helt nya användningsområden – det är den grundläggande idén bakom alla våra nya produkter som vi presenterar här på Automatica”.

Innovativa gripdon med gecko- och Nasa-teknik

Gripdonet ”Gecko Gripper” är ett exempel som möjliggör ett helt nytt synsätt. Gripdonet utvecklades av uppstartsföretaget Perception Robotics som slogs samman med OnRobot. Inspirationen till modellen kommer från naturen och använder samma metod för vidhäftning i gripdonen som en geckoödlas fötter: miljontals fina fibrer häftar vid ytan på arbetsstycket och genererar starka van der Waals-krafter. För ”Gecko Gripper”-tekniken licenserar OnRobot ett koncept som ursprungligen utvecklades av Nasas Jet Propulsion Laboratory (JPL) och tog det till marknadsmognad.

Den unika och snabbrörliga lösningen gör att vakuumgripdon inte behövs och därmed inte heller ett tryckluftssystem för hantering av stora platta föremål. I motsats till vakuumgripdon kan ”Gecko Gripper” även hantera perforerade eller porösa arbetsstycken som mönsterkort utan problem. Gripdonet är kompatibelt med Universal Robots and Kawasakis robotarmar. Den höga innovationsgraden har lett till att systemet är en av tre finalister i årets upplaga av den prestigefyllda utmärkelsen ”IERA Award”. Robot- och automationsbranschens mest prestigefyllda pris för innovation och entreprenörskap delas ut på mässan Automatica.