2018-Jun-18

PTC lanserar Creo 5.0 - den senaste versionen av sin prisbelönta CAD-lösning

creo5.0

Lanserar funktioner för additiv tillverkning, optimering av topologi samt simulering.

PTC lanserar Creo 5.0, den senaste versionen av sin Creo 3D-datorstödda design (CAD) -programvara, som gör det möjligt för användare att gå från koncept till tillverkning i en designmiljö. Creo 5.0 introducerar fem nya funktioner för den snabbt föränderliga världen av produktdesign med viktiga produktivitetsförbättringar.

Creo gör det möjligt för företag att påskynda produktinnovation och bygga bättre produkter snabbare genom att återanvända de bästa mönstren och ersätta antaganden med fakta. Med Creo 5.0 kan begrepp omvandlas till smarta, anslutna produkter, som överbryggar de fysiska och digitala världarna med ökad verklighets (AR) -kapacitet på alla platser. Creo 5.0 introducerar också spännande möjligheter inom områdena topologioptimering, additiv och subtraktiv tillverkning, beräkningsvätskedynamik och CAM.

-  PTC ligger i framkant av några av de hetaste teknikerna idag med Sakernas Internet (IoT) och förstärkt verklighet (AR), men de har inte glömt sina rötter i CAD, istället förvandlar de den här verksamheten genom att införa sin ledande Creo-mjukvara med ny teknik och kapacitet. Creo 5.0 är ännu ett exempel på PTCs fortsatta innovation och förmåga att möta kundernas behov, säger John Mackrell, ordförande, CIMdata.

Topologioptimering

Den fysiska utformningen av produkter begränsas ofta av befintliga mönster och metoder. Nya Creo Topology Optimization Extension skapar automatiskt optimerade mönster baserat på en definierad uppsättning mål och begränsningar, obefintlig med befintliga mönster och tankeprocesser. Detta hjälper användarna att spara tid och påskynda innovation genom att skapa optimerade och effektiva delar.

Additiv och subtraktiv tillverkning

Creo gör det möjligt för användare att designa, optimera, skriva ut och tillverka delar utan att behöva flera mjukvaror. Genom att effektivisera processen och minska behovet av att återskapa modeller kan mer tid spenderas på vad som är väldigt viktigt för designen. Creo 5.0 introducerar Creo Additive Manufacturing Plus Extension for Materialize, som utökar dessa möjligheter till metalldelar, så att kunderna kan skriva ut delar av produktionsklassen direkt från Creo. Dessutom tillåter utökningen användarna att ansluta till materialbiblioteket med utskriftsdrivrutiner och profiler.

Den nya Creo Mold Machining-förlängningen ger dedikerade höghastighets-bearbetningsegenskaper optimerade för formning, elektroder och prototypbearbetning. Creo 5.0 stöder 3-axlig och 3 + 2 positioneringsbearbetning.

Creo Flödesanalys

Creo Flow Analysis-förlängningen är en CFD-lösning (Calculating Fluid Dynamics) som gör det möjligt för konstruktörer, ingenjörer och analytiker att simulera vätskeflödesfrågor direkt i Creo. Det sömlösa arbetsflödet mellan CAD och CFD gör att användarna kan integrera analys tidigt och ofta för att förstå produktfunktion och prestanda. Programvaran är speciellt konstruerad för designingenjören och är enkel att använda, direkt integrerad i Creo, mycket exakt och ger snabba resultat.

Produktivitetsförbättringar

Creo 5.0 innehåller även viktiga produktivitetsförbättringar för den snabba förändringsvärlden av produktdesign, såsom ett förbättrat användargränssnitt, geometrisk skapande med skissområden samt spiralformade svepningar. Andra förbättringar inkluderar förbättringar av ytbehandling, plåtdesign och tillämpning av utkastsfunktioner som involverar rundor. Användare kan också designa i Creo samtidigt som man håller perspektivvisningsläget.

Creo Collaboration Extension för Autodesk Inventor möjliggör för organisationer att konsolidera till ett enda CAD-system, vilket gör det möjligt för dem att minska kostnader och ansträngningar för att behålla flera system och integreringar och möjliggöra bättre dataåtervinning och resursdelning. Creo 5.0 kommer nu att stödja dubbelriktat utbyte av båda delar och sammansättningar med Autodesk Inventor.

- Produktdesign förändras i grunden, och Creo fortsätter att utvecklas för att möta våra kunders behov. Med Creo kan företag gå från de tidigaste faserna av design till en smart, kopplad produkt. Förbättrad funktionalitet och nya möjligheter, till exempel additivtillverkning, sätter Creo från varandra och ger företagen en sann konkurrensförmåga hela vägen från koncept till tillverkning, säger Brian Thompson, senior vice president, CAD Segment, PTC.

För mer information om nya, tillgängliga funktioner I nya Creo 5.0, vänligen besök: www.ptc.com/en/products/cad/creo/whats-new.

Ytterligare resurser