2018-Oct-15

Senast uppdaterad09:35:27 AM GMT

Nya möjligheter för digitalt underhåll

Skriv ut
CheckProof
Midroc skapar nya möjligheter för digitalt underhåll med hjälp av investeringen i systemet CheckProof.

Det nya partnerskapet mellan Midroc Europe och CheckProof innebär att fler kunder inom bygg- och industrisektorn nu kan utveckla och digitalisera sitt underhållsarbete. Med Midrocs digitaliserade underhåll kan rutiner upprättas kring alltifrån egenkontroller till uppföljning, riskanalyser och dokumentation. Alla kontroller dokumenteras digitalt vilket underlättar för uppföljning och gör arbetet säkrare.

Efter flertalet lyckade pilotprojekt tillsammans med CheckProof kan nu Midroc erbjuda digitaliserat underhåll till flera av sina kunder. Joakim Sundberg är projektledare för Midroc i Hofors och har deltagit i ett av pilotprojekten hos Midrocs kund Ovako.

– Den största fördelen är hur lätt det är att komma igång med digitalt underhåll och hur stor användarvänlighet det är för våra tekniker. Vi har också möjlighet att påverka hur systemet ska se ut, anpassat efter just vår verksamhet, berättar Joakim.

I många verksamheter upplevs idag fortfarande utmaningar gällande dokumentation kring bland annat kontroller och avvikelserapportering. Det finns många objekt vars tillståndskontroller utförs med papper och penna, vilket kan vara både komplicerat och tidskrävande.

– Innan vi arbetade med Midrocs digitaliserade underhåll använde vi penna och excel-ark, så vi var i stort behov av ett system som kunde hjälpa oss i vårt dagliga arbete. Det digitala systemet har underlättat oerhört, säger Joakim.

Midrocs digitaliserade underhållsservice ger även kunden ökade möjligheter till insyn och uppföljning.

– Vi kan gå in i systemet och titta på objekten, vi kan se de senaste avvikelserna och äldre historik. Det gör att vi på ett enkelt sätt kan mäta kostnader för reparation, tid och material på ett sätt som tidigare inte varit möjligt, säger Benny Andersson från Ovako i Hofors.

Läs mer>>

TwitterFacebookDigg