2018-Jan-18

Arcam EBM expanderar, planerar flytt till ny lokal

bizz
Arcam AB kommer att flytta sin EBM-verksamhet från Mölndal till nyrenoverade lokaler i Härryda.

Arcam AB, ledande leverantör inom Additive Manufacturing (AM), och en del av
GE Additive, kommer att flytta sin EBM-verksamhet från Mölndal till nyrenoverade lokaler i Härryda. Lokalerna om totalt 11 800 kvm hyrs av Castellum.

För att möjliggöra Arcams ambitiösa tillväxtplan har bolaget tecknat avtal med Castellum om att hyra nya lokaler i Härryda. Med de nya effektiva lokalerna, som är nästan 3 ggr större än nuvarande lokaler, får Arcam EBM möjlighet att fortsätta expandera för att kunna möta tillväxten inom Additive Manufacturing. De större, moderna, lokalerna möjliggör väsentlig högre tillverkningsvolymer för Arcams EBM system och inrymmer också utveckling, logistik, support, sälj och administration. Inflyttning beräknas till första kvartalet 2019.

Kapacitetsutbyggnaden för Arcam EBM följer efter att Arcam i september 2017 invigde en helt ny pulvertillverkningsfabrik för AP&C i Kanada.

"För att kunna fortsätta investera i tillväxt genomförde vi nyligen en nyemission om nästan
1 miljard kronor. Beslutet att flytta till större lokaler för Arcam EBM bekräftar vår satsning och vår bedömning av tillväxten inom Additive Manufacturing. De nya lokalerna ger oss möjlighet att fortsätta växa snabbt för att möta marknadens efterfrågan",
säger Magnus René, VD på Arcam.

Arcam, en del av GE Additive, erbjuder världsledande produkter för Additive Manufacturing, högkvalitativa material och avancerad produktionskompetens. Tillsammans använder vi vår samlade erfarenhet och vårt breda erbjudande för att förändra hur industrin utvecklar och tillverkar metallkomponenter. Genom våra helhetslösningar är Arcam en innovativ partner inom avancerad tillverkning, främst inom ortopediska implantat- och flygindustrin.
Arcamkoncernen erbjuder maskiner för Additive Manufacturing genom Arcam EBM i Mölndal och metallpulver genom AP&C i Kanada.