2017-Jun-29

Senast uppdaterad07:51:53 AM GMT

Tieto inleder ett samarbete med Telia

Skriv ut
avtal 1
Tieto stärker sitt e-handelserbjudande och accelererar webbapplikationer – blir återförsäljare av Telia CDN.

Tieto inleder ett samarbete med Telia för att hjälpa företag att erbjuda snabbare och stabilare webbtjänster. Samarbetet innebär att Tieto blir återförsäljare av Telia Content Delivery Network (CDN), en världsledande molntjänst som hjälper e-handelsföretag att möta kunders krav på snabba laddningstider och ständig tillgänglighet.

Det nya samarbetet med Telia stärker Tietos e-handelserbjudande och ger kunder tillgång till Telia CDN som tilläggstjänst eller som en del av e-handelslösningen, Tieto Retail Experience. Telia CDN finns nu tillgängligt för Tietos svenska kunder och samarbetet ska i framtiden omfatta hela Norden.

– Återförsäljaravtalet skapar en starkare helhetslösning för våra e-handelskunder, och blir en viktig komponent i Tietos molntjänsterbjudande. Tjänsten kommer att hjälpa våra e-handlare att ta emot fler kunder samtidigt samt förbättra den digitala kundupplevelsen. Vi är glada att Telia valt oss som återförsäljare av en lösning som är viktig för våra kunder, säger Anna Brodd, Strategic Partner Manager, Tieto Sverige.

Telia CDN använder ett globalt nätverk av servrar som förbättrar laddningstider oavsett var besökaren befinner sig i världen genom att distribuera webbinnehåll närmare slutanvändaren. Studier visar att korta laddningstider leder till högre konvertering. Dagens konsumenter riskerar att lämna en sajt efter bara ett par sekunder om den inte laddar tillräckligt snabbt.  

– Laddningstid kostar inte bara pengar genom minskat antal besökare och lägre konvertering utan även varumärkeskapital. Med en CDN-tjänst kan vi säkerställa en snabbare och säkrare köpupplevelse globalt, säger Helena Berg-Christiansen, Channel Partner Manager, Telia.   

CDN-tjänster skyddar även företag och organisationer mot tillfälliga överbelastningar till följd av hög kundtrafik eller så kallade DDoS-attacker. Genom att fördela den ökade trafiken över nätverket avlastar man företagets webbservrar och säkerställer att webbtjänsterna fortsätter att fungera optimalt.   

– Det finns konkurrensfördelar att vinna för e-handlare som optimerar köpupplevelsen baserat på datadrivna insikter om sina besökare. Genom att växla upp sin digitala affär via skalbara och flexibla molntjänster behöver man inte investera i sin egen infrastruktur, vilket kan leda till stora besparingar, säger Helena Berg-Christiansen.  

Tieto och Telia har samarbetat inom flertalet områden och under en lång tid. Det nya partnerskapet stärker relationen mellan företagen ytterligare.

– Tieto erbjuder en bred portfölj av IT-tjänster till kunder runt om i Norden där CDN passar in som en del av hela ekosystemet. Med Tieto som partner når vi kunder som enkelt vill förbättra sin e-handel via en och samma huvudleverantör, säger Helena Berg-Christiansen

Om Telia

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com

Om Tieto
Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

TwitterFacebookDigg