2018-Oct-16

2016 - ett rekordår för ledande solenergiföretaget Midsummer

Midsummer
Midsummer, ledande utvecklare och leverantör av avancerade lösningar inom solenergi, presenterar ett rekordresultat för 2016.

Intäkterna närapå fördubblades och vinsten ökade på grund av flera nya ordrar på företagets DUO tunnfilmsolcellstillverkningssystem.

2016 var ett händelserikt och framgångsrikt år för Midsummer, fyllt med flera nya beställningar på sitt kompakta tunnfilmsolcellstillverkningssystem DUO. I årsredovisningen för 2016 meddelar bolaget försäljningsintäkter om 60 MSEK, vilket är nästan 100 procent mer jämfört med föregående år och ett årligt resultat om 10 MSEK. För att möta den ökade efterfrågan på marknaden har företaget dessutom anställt 15 nya personer under det senaste året.

- 2016 var ett rekordår för oss. Vi genomförde många bra affärer, och marknadens acceptans för våra solenergitekniklösningar ökade, vilket resulterade i flera beställningar av vårt kompakta DUO tunnfilmsolcellstillverkningssystem. DUO-systemet är nu det mest spridda tillverkningsverktyget för flexibla CIGS-solceller i världen, säger Sven Lindström, VD, Midsummer AB.

Midsummer är en ledande utvecklare och leverantör av avancerade lösningar inom solenergi för produktion och installation av tunnfilmsolpaneler och också ett ledande svenskt tillväxt- och exportföretag. Midsummer har flera gånger blivit utnämnd som ett av Sveriges och Europas snabbast växande teknikföretag.

- Vi har ännu en gång visat att vi är den ledande leverantören och leverantören av avancerade lösningar inom solenergi för produktion och installation av tunnfilmsolpaneler. Svensk teknik ligger i framkanten i tävlingen mot en fossilfri planet och vi ser fram emot framtiden med fortsatt utveckling och ökad försäljning av våra lösningar på den globala marknaden, avslutar Sven Lindström.

För mer information, vänligen besök: www.midsummer.se