2017-Oct-21

Arcam visar nyheter inom Additive Manufacturing vid mässan Rapid i USA

RapidUSA
Arcam presenterar hela sitt breda erbjudande inom Additive Manufacturing under den nya varumärkesidentiteten - industriella EBM-system genom Arcam EBM, metallpulver genom AP&C och kontraktstillverkning av ortopediska implantat genom DTI.

Arcam AB, noterat på NASDAQ Stockholm, ställer denna vecka ut på Rapid i Pittsburgh, den största mässan inom Additive Manufacturing i USA. På mässan presenterar Arcam hela sitt breda erbjudande inom Additive Manufacturing under den nya varumärkesidentiteten - industriella EBM-system genom Arcam EBM, metallpulver genom AP&C och kontraktstillverkning av ortopediska implantat genom DTI.

Arcam EBM presenterar Arcam Q10plus och Arcam Q20plus, den senaste generationen av EBM-system för Additive Manufacturing. Arcam EBM har en Arcam Q10plus på plats på mässan, vilket ger besökare möjlighet att studera maskinen närmare.

AP&C, ledande tillverkare av högkvalitativt metallpulver, erbjuder titanpulver och Inconel-pulver med högsta kvalitet, speciellt avsett för Addititiv Manufacturing och andra avancerade applikationer som MIM och andra ytbeläggningar. AP&C inviger sin andra metallpulverfabrik i Montreal i september, vilket ökar pulverkapaciteten avsevärt.

DTI, Arcams kompetenscentrum för kontraktstillverkning av implantat, visar upp sina valideringsmetoder för EBM-tillverkade implantat. DTIs experter är på plats på mässan för att vägleda kunder som är intresserade av att påbörja produktion.

"Arcam erbjuder kostnadseffektiva lösningar som förändrar tillverkningsindustrins sätt att producera metallkomponenter", säger Magnus René, VD för Arcam. "Genom kombinationen av de tre delarna i koncernen, EBM-system, metallpulver och kontraktstillverkning, nu under en gemensam varumärkesstruktur, har vi ett unikt, brett erbjudande till våra kunder".