2018-May-27

Marie Planchard på Solidworks i USA hjälper studenter över hela världen

Marie Planchard
Marie Planchard på Dassault Systèmes dotterbolag Solidworks reser över hela världen för att delta i undervisning.

Hon ansvarar för sitt företags insatser inom utbildning och sköter allt från produkter för små barn (från fyra år) till universitetsstudenter och nyutexaminerade om de går vidare och startar företag direkt efter avslutade studier.

Solidworks ökar på skolor och universitet

Maries formella titel är Director Education och Early Engagement och Netcommunity mötte henne nyligen på Solidworks World 2017 i Los Angeles där hon talade inför besökare och gav pressintervjuer. Hon berättade att 2,7 miljoner studenter och lärare använder Solidworks varjedag. Två miljoner användare nådde man för två år sedan så antalet ökar snabbt. Marie berättar att en positiv sak som driver utvecklingen är att allt fler lärare blir certifierade på programvaran.

På 90-talet arbetade Marie på ett Community college i USA med studenter som inte hade tillräckligt goda studieresultat för att kunna gå vidare till college. Utbildningen var två-årig. Under den tiden lyckades hon få alla sina elever att klara kraven för att komma in på ingenjörsskolor.

Tävlingar lockar ungdomar att bli ingenjörer

Marie berättar att studenter ofta hör av sig till Solidworks när de behöver mjukvara och vill att Solidworks ska sponsra dem. Många gånger handlar det om att de ska delta i en tävling. Solidworks hjälper dem ofta. Det är fortfarande ett problem att inte tillräckligt många ungdomar är intresserade av teknik. Industrin behöver – ja, skriker efter - fler kvalificerade sökande att anställa. Tävlingar hjälper till att pusha ungdomarna och är ett bra verktyg för att få fler att tänka på en teknik- eller ingenjörskarriär, menar Marie.

”Vi hjälper till att få fram kvalificerade studenter till våra kunder”, säger Marie. Solidworks tar också ett ännu bredare ansvar när det gäller att utveckla barns och ungdomars kunskap så att de kan lösa problem. Den som använder studiematerial från Solidworks lär sig att göra förändringar stegvis. Det är viktigt!

Material för barn

Ekosystemet för utbildning växer, sa hon vidare. Förra året lanserade Solidworks appar för barn - Apps for Kids - som är till för barn mellan fyra och 14 år. Apparna lanserades på Solidworks World förra året och tar barnen stegvis genom en designprocess. Det går att skriva ut designen på 3D-skrivare och i det sammanhanget samarbetar Solidworks med tillverkaren Sindoh. Hittills har man drygt 1 300 användare som skapat över 5 000 modeller.

”Vi har sett att barn är fantastiska på att lära sig”, säger Marie. Den som är intresserad kan gå till www.swappsforkids.com.  Förutom 3D-printning går det att skriva ut ritningar i 2D. I utvecklingsländer samarbetar Solidworks ofta direkt med regeringar. Många av dessa tar olika initiativ för att höja kunskapen hos befolkningen och använder program från Solidworks i utbildningen. Man jobbar också med att nå ut med utbildningsmaterial via sina återförsäljare i olika länder.

Matte behövs

”Det är viktigt för mig att en student på högstadiet får det som behövs”, säger Marie. Samtidigt har Solidworks kommit fram till att man helst bör starta i ännu yngre åldrar för att lösa alla de problem som vi har framför oss. Många utbildare lägger fokus på andra teknologier men att faktiskt hålla något i handen som man tillverkat är en underbar upplevelse.

Marie tror att man måste lära sig matematik för att syssla med design. Det kan finnas elever som är duktiga på att rita utan att ha tillräckliga mattekunskaper men det går inte att plocka matten om man vill ha en karriär inom industridesign, menar hon. Matematik är något fundamentalt.

Varför är det viktigt för design- och ingenjörsstudenter att lära sig Solidworks ordentligt?

”Det är helt enkelt så att Solidworks är verktyget som räknas när det gäller industridesign. Oavsett vilken produkt du utformar, så används Solidworks för att skapa innovativ design. Idag finns fler än 225 000 certifierade Solidworks-användare, vilket visar hur populär mjukvaran är. Det är viktigt att dagens design- och ingenjörsstudenter lär sig använda Solidworks mjukvara och blir certifierade användare, för att bli konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden.”

Här i Sverige stöder Solidworks studenter på olika sätt, dels genom sitt certifieringscenter, där studenter kan mäta sina kunskaper och förmåga i att använda mjukvaran, dels genom att sponsra studenter. Dessutom kan vilken arbetsgrupp som helst på svenska universitet och högskolor ansöka om sponsring från Solidworks.

”Vi erbjuder även nystartade teknikföretag en 1-årslicens av Solidworks, så att de kan komma igång med sin verksamhet”, berättar Marie.