2018-May-27

Byggbranschen som skapar nya möjligheter

VirtualReality1
Digitaliseringen påverkar alla branscher och byggbranschen är inget undantag.

Nya tekniker möjliggör effektivisering och bättre anpassning till rådande situationer. Virtuell verklighet som även benämns ”Virtual Reality” (VR) med engelska termer, är ett nytt digitalt påfund som lurar hjärnan. Glasögonen som mörklägger allt annat ljus än skärmen i glasögonen, skapar en virtuell miljö som får oss att tro att vi faktiskt befinner oss på en plats fast vi är på en annan.

Vi på Ingenjorsjobb.se arbetar tätt med företag som sysslar med denna typ av teknik. Elu.se är ett exempel på bolag som anammat denna teknik och som under vårt senaste event, som hölls i Stockholm den 27:e oktober, erbjöd CAD-ingenjörer att testa på detta och se hur ”det nya Slussen” skall komma att se ut. Detta genom ett par glasögon uppkopplade till en programmerad fiktion. Kvällen bjöd förutom ny teknik även på en avslappnad atmosfär där nätverkande CAD-användare och företag bytte erfarenheter och lärde känna nya kontakter.

VirtualReality2

”Nya Slussen i en fiktiv värld”

Samarbeten med stora arbetsgivare
Ingenjorsjobb.se har arbetat nära landets ingenjörer i över 10 års tid och har ett brett kontaktnät till Sveriges största arbetsgivare runt om i landet där medarrangörer till våra inspirationskvällar, såsom Volvo, Scania, ELU, HILTI, Ericsson, Atlas Copco och Sigma har deltagit.

Vår vision är att bli ett standardiserat verktyg för dig som söker efter karriärens första arbete till dig som söker efter nya utmaningar eller bara vill låta dig inspireras.

Eftersom vi på Ingenjorsjobb.se även är måna om att du ska trivas som ingenjör, erbjuder vi dig en chans att erhålla ny inblick i andra etablerade medarrangörers verksamheter. Detta för att låta dig inspireras av deras arbetssätt och tankar i form av förutsättningslösa, kostnadsfria events som hålls runt om i landet.

Eventen har genererat mycket bra respons och det kan exempelvis låta såhär efter en inspirationskväll:

”Positivt och givande”

”Lyckad kväll, lätt att knyta an kontakter, intressanta föredrag”

”Positivt event som förmedlade en bra känsla”

VirtualReality3

Nästa gång är det kanske du?
Gå med i Ingenjörsjobb Construction Network nu för att erhålla information om nästa inspirationskväll. Missa inte denna unika chans som även skapar möjlighet för dig att knyta an till nya kontakter som verkar inom denna föränderliga bransch samtidigt som du får chans att uppleva nya tekniska innovationer som effektiviserar byggbranschen.