2018-Apr-25

Digpro lanserar flera nyheter i senaste versionen av dpSpatial 7.8

enter

Digpro, den marknadsledande leverantören av geografiska informationssystem i Skandinavien, lanserar nu sin senaste version av dpSpatial. Version 7.8 innehåller cirka 80 stycken generella förbättringar i grundplattformen. Med dpSpatial når Digpro längre än liknande plattformar när det kommer till flexibilitet, integration och öppenhet.
Digpro är med sina 30 år i branschen en stor innovatör inom geografisk IT och marknadsledande i Skandinavien. Digpro tillhandahåller lösningar för el, telekom, gas, fjärrvärme, vatten samt stat och kommuner - i själva verket alla organisationer som bygger och underhåller olika sorters nät. Digpros produkter gör det möjligt för användarna att effektivisera, spara tid och pengar, och samtidigt förbättra kvaliteten på sin service.

Nu lanseras den senaste version av grundplattformen dpSpatial 7.8.
Att hantera geografisk information utgör grunden i Digpros verksamhet. För att använda geografisk information till mer än att titta på måste den struktureras och lagras på samma sätt som andra verksamhetsdata. Med Digpros grundplattform dpSpatial når Digpro längre än liknande plattformar när det kommer till flexibilitet, integration och öppenhet inom offentlig verksamhet, både när det gäller traditionell kartproduktion och nya tjänstebaserade metoder för datautbyte.

I den senaste versionen av dpSpatial finner man flertalet nyheter, bl a:

• Utökat stöd för PostgreSQL- Digpro fortsätter satsningen på PostgreSQL, parallellt med fortsatt stöd för Oracle. Standardapplikationerna dpCom och dpPower kan nu köras på PostgreSQL och flera av modulerna börjar också få stöd för PostgreSQL.
  • Förbättrad prestanda - Prestanda är en ständigt aktuell fråga och Digpro arbetar hela tiden med att förbättra den. Till denna version har det gjorts flera förbättringar, bl.a. effektivare postningskontroller/snabbare postning och uppsnabbad vyhantering, t.ex. vid dela vy.
  • Förbättrat utseende - En hel del ändringar har gjorts för att förbättra utseendet av dpSpatial när man kör på högupplösta 4K-skärmar i 7.8 och fler förbättringar kommer framöver.
  • Underlättande funktioner för systemadministratörer - Det har kommit flera nya funktioner för att underlätta för systemadministratörer, b.la. möjlighet att filtrera användare (och roller) efter vilka roller de innehar, möjlighet att visa “roller i roller” på ett överskådligt sätt och flera nya rapporter.
  • Projekt-/opostbar grafik försvinner inte - Den sedan länge efterlängtade förbättringen att projekt-/opostbar grafik inte ska försvinna vid postning har nu införts.
  • Skapa mallar för projektgrafik - Önskar man ha ett visst utseende, färg, manér etc, på projektgrafiken så sparar man det som en mall. Detta i kombination med en annan nyhet, att man kan kopiera individuella ritattribut från en komponent i karta/schema är nu möjligt.
  • Dela kartmallar - De, med ovan nämnda mallar, besläktade kartmallarna har funnits i några versioner, men i 7.8 tillkommer möjligheten att dela ut kartmallar till andra utvalda användare.
  • Sparad objektlista - Ett nytt begrepp, sparad objektlista, har införts. Man kan nu spara vilka objekt som helst till objektlistan.

Om Digpro AB
Om dpSpatial