2018-Aug-18

Senast uppdaterad10:26:24 AM GMT

Robot lagar vägar

Skriv ut
Addibot
Att låta en robot laga hål i vägar och på gator kan vara kommunernas sätt att i framtiden sköta vägunderhållet.

I framtiden kan din kommun använda sig av små robotar för att laga hål och ojämnheter på stadens gator. Om idén blir finansierad, vill säga. Robert Flitsch, en ingenjörsstudent vid Harvard, har ett mål: att göra kommunala frågor till en sak av det förflutna, åtminstone de som rör gator och vägar, med hjälp av en bilformad robot som kan släta över vägar med hjälp av 3D-utskrifter.

Den fyrhjuliga prototyp av roboten som Flitsch byggt, kallad Addibot, kan liknas vid en dekon-struerad radiostyrd bil, eller en besegrad battlebot, men det är allt annat än en leksak. Mer än något annat liknar den en kringflackande 3D-skrivare då den åker runt på sin jakt efter ojämnenheter att fylla. Addibot video

Beväpnad med en uppsättning munstycken kommer roboten, som antingen kommer vara fjärrstyrd eller självkörande, använda dessa för att fylla i gropar med ett slitstarkt material.

 En prototyp för en robot som lagar ojämn is är föregångaren till en liknande robot som ska fylla igen hål i gator och vägar >>

– En av de största begränsningarna med en traditionell 3D-skrivare är att du vanligtvis har en begränsad yta, och du kan egentligen bara skriva ut föremål i samma storlek som arbetsytan du har tillgång till, säger Flitsch i en intervju med Popular Science. Om du tar additiva tillverkningsredskap och gör dem mobila kan du skriva ut föremål i vilken storlek som helst, ytan är inte längre en begränsning.

Det finns en del problem att ta itu med innan Flitchs prototyp kan gå till produktion. Damm och skräp får inte hamna i det som roboten printar, just damm har en tendens att förstöra resultatet av 3D-utskrifter. Flitch påstår att han arbetar på en lösning som kommer sitta i robotens underrede och som kan hantera de problem som damm kan tänkas orsaka. Det är framförallt det här arbetet som kräver ytterligare finansiering.

En annan nöt att knäcka är förvaringen av materia, framför de material som består av tjära då denna typ av material kräver en hög temperatur. Dessutom måste roboten kunna blanda till materialet som ska användas för att reparera hål och ojämnheter i gator eller på andra ytor.

– All lagring av material och all kemisk behandling sker ombord på Addibot, förklarar Flitsch. Material som innehåller tjära, som måste förvaras i en hög temperatur, kan lagras i en tank som hålls konstant varm. Beroende på storleken på roboten kan strömkällorna vara av olika slag.

Trots att nyttan och marknaden för den här typen av robotar beräknas vara stor, kan det dröja ett tag innan vi ser dem på våra gator. Även om Flitsch har testat sin prototyp på is (tänk en mini-ismaskin som reparerar ojämn is) är han fortfarande på jakt efter finansiering för att vidareutveckla prototypen till en robot som kan användas på gator och vägar.

Flitsch menar att hans robot skulle kunna användas för alla slags material, till olika typer av arbeten och reparationer. Att den enda begränsningen roboten har är våra egna begränsningar att hitta på användningsområden för den.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg