2017-Jun-29

Senast uppdaterad07:51:53 AM GMT

Den flygande bilen närmar sig produktion

Skriv ut
aeromobil
Med nya versioner närmar sig produktionen av den flygande bilen  och ett möjligt möte både på vägen och i luften.

Nästan sedan urminnes tider har människan fantiserat, funderat och förutspått om en flygande bil. För att citera Henry Ford från 1940, ”Märk mina ord: En kombination av flygplan och personbil kommer. Du kan le, men det kommer!”

Flertalet personer och företag har genom tiderna gett sig på uppgiften att förverkliga denna allmänna fantasi. Ytterligare ett företag är det slovakiska AeroMobil som sedan början av 1990 talet har arbetat mot att förverkliga den flygande drömmen många har. De har nått så långt med sin 3.0 version att de är snart framme vid en slutgiltig produktions design.

AeroMobil 3.0 prototypen premiär visades på Pioneers Festival i Wien. Fordonet testas nu för att förfina och utvärdera dess slutliga prestanda och funktioner. AeroMobil är en flygande bil som utnyttjar befintlig infrastruktur som skapats för både bilar och flygplan. Som en bil kan den användas i trafiken precis som alla andra bilar då vingarna fälls ihop bakom bilen. Samt om ett plan kan den använda alla flygplatser i världen, men också lyfta och landa med hjälp av någon gräsremsa eller belagd yta, bara några hundra meter lång.

aeromobil video

 

 

 

 

 

Titta på denna video för att se AeroMobile 3.0 användas som både bil och flygplan >>   

AeroMobil lyckades för första gången lyfta förra året, då med version 2.5. Enligt företaget har den nya versionen utvecklats och byggts på de 10 månader som gått efter lanseringen av version 2.5 och är "mycket nära den färdiga produkten."

"Jag är väldigt nöjd med vad vi kunde åstadkomma på så kort tid med ett team av endast 12 personer", säger AeroMobil grundare och CTO Stefan Klein. "AeroMobil 3.0 är inte slutet på ett utmanande projekt, det är början på ett helt nytt äventyr som kan förändra sättet hur vi ser på den personliga transporten i framtiden. "

Funktioner

Det är just Klein och företagets övriga medgrundare Juraj Vaculik som har ritat den senaste versionen. Den är byggd övervägande av samma material som kommer att användas för slutprodukten och har alla de viktigaste funktionerna som kommer att finnas tillgängliga då. Dessa inkluderar flygelektronisk utrustning, autopilot och ett avancerat fallskärmsutvecklingssystem.

aeromobil2

AeroMobil jämför fordonet med en stor sedan i fråga om storlek och säger att den kan parkeras i vanliga stadsparkeringsplatser. Den har kraftig fjädring som gör det möjligt att starta och landa på ojämn terräng plus vingar som kan variera dess vinkel vilket förkortar startsträckan och öka effektiviteten. Den skall också att ha en låg underhållnadskostnad samt kan köras på vanlig bensin. Chassit är till övervägande del uppbyggd av avancerade kompositmaterial ovanpå en stomme av stål. På vägarna har den en topphastighet på 160 km/h medan i luften kan den komma upp i 200km/h.

aeromobil3

Den huvudsakliga användningen för AeroMobil 3.0 versionen är för att testa och förbättra dess slutliga prestanda, funktioner och egenskaper. Fordonet har testats i verkliga flygförhållanden sedan oktober. Förutom att redan ha certifierats av den slovakiska institutionen för ultralätta flygplan, har AeroMmobil 3.0 utformats så att den skulle bli certifierad inom EU som både en bil och ett lätt sportflygplan.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg