2017-Oct-20

Senast uppdaterad09:12:48 AM GMT

Enhjulig mikrocykel – framtidens transportmedel?

Skriv ut
Ryno1
Det uppseendeväckande fordonet kan inom en snar framtid börja ses på gator och torg runt om i världen.

Med en Ryno är man inte begränsad till gatan eller cykelkörfältet. Den enhjuliga eldrivna mikrocykeln går att köra på de flesta platser där man går eller cyklar. På en laddning kan du köra ungefär 1,5 mil med en toppfart på 15 km/h. Motoreffekten ligger på 750 watt.

Från idé till produkt

Upphovsmakaren till mikrocykeln är amerikanen Chris Hoffmann och själva idén fick han från sin dotter. Under en biltur för sex år sedan när dottern var 13 år frågade hon sin pappa om han kunde bygga en enhjuling som hon sett i ett tv-spel. Hon ritade upp en skiss på hur hon tänkt sig att enhjulingen skulle se ut. Det blev startskottet till utvecklingen av cykeln som fått ett stort intresse världen över.

Ryno2

Segway och gyroteknik

Chris började grubbla på idén och kom fram till att med en självbalanserande teknik likt Segway-tekniken tillsammans med ett motorcykeldäck så skulle det inte vara en omöjlighet att genomföra.

Ryno4

– Vid denna tidpunkt (2008) började gyrotekniken bli billig, när Segway kom ut på marknaden låg priset på runt 500 dollar men hade nu minskat till 10 dollar vilket underlättade för mig, säger Chris Hoffman.

Han fortsatte med att samla ihop olika delar från Internet för att kunna få till en första prototyp. Med hjälp av sin 15 år långa erfarenhet som ingenjör inom bilindustrin och inhämtning av kunskap från diverse håll stod så första prototypen klar. Det fanns dock vissa problem med stabiliteten och Chris insåg hur viktigt det skulle bli med gyrotekniken. Man lyckades uppnå en stabilitet när man därutöver la till en ram till styret.

Motorcykeldäck och batteriteknik

All teknik är samlat inuti hjulet och för att få plats med allt krävdes ett stort hjul. Ett sport-motorcykeldäck fick därför bli lösningen. Istället för ha ekrar på fälgen byggdes ett hjulcentrum precis som reservdäcket på en bil vilket ger möjlighet att montera all elektronik och batterier inuti hjulet.

Ryno3I nuläget används inte litiumjon-batterier som standardutbud utan endast som tillval och för en extra kostnad. Man jobbar dock hårt med att erbjuda modern batteriteknik.

– Vi arbetar mycket med batteriteknik. Det händer mycket kring litiumjon-batterier just nu och är på väg in i en mer mogen teknik, det är lite som hårddiskindustrin för ett par år sedan. Tekniken börjar bli riktigt bra och kostnaden minskar varför vi har stort intresse att i framtiden kunna erbjuda litiumjon-batterier i alla Ryno-cyklar, säger Chris.

Framtidsutsikter

Nästa steg är att utveckla en ny version av Ryno. Det som framförallt bör åtgärdas från första versionen är att göra cykeln lättare och mindre. Man har även för avsikt att utöka räckvidden. Däremot är en ökning av hastigheten inte något man planerar för. Syftet med Ryno är att kunna ta sig fram bland fotgängare och trängre ställen utan att uppröra och skrämma.

– Vill du kunna köra på vägen i en högre hastighet är det en vespa eller skoter du ska införskaffa, poängterar Chris Hoffman.
Ryno-video1

 

Inom de närmaste månaderna kommer den första produktionen av cykeln att nå återförsäljare världen över. Kostnaden för en Ryno ligger på 5250 dollar.

 

Caroline Wetter

TwitterFacebookDigg

En kostnadsfri halvdag med fokus på kallformning och rullformning!

2017-05-16 13:59
MSC tech
MSC arrangerar en teknikdag den 8 juni i Göteborg där vi kan erbjuda dig lättanvända lösningar på följande frågor och mer:
 

Årets finalister i innovationstävlingen

2017-03-07 17:11
123
Juryn har nu utsett årets tre finalister i Inission innovation award som kommer att tävla om 1,25 miljoner kronor.
 

Robotar tar över slutmontering på SKF

2017-02-21 17:23
StenKarlsson
SKF ställer om sin produktion i Göteborg. Slutmonteringen av rullager kommer från april nästan uteslutande göras av robotar.
 

TMS modul ger snabbare multidetalj programmering

2017-01-24 17:02
TMSmodulen
TMS modulen ger upp till 80% tidsbesparing gentemot traditionell CAM-programmering, vid programmering av flerdetaljkörningar.
 

CADdirekt VVS LT

2016-03-08 14:17
CADdirekt VVS LT hette tidigare AutoVVS för AutoCAD LT och den nya applikationen har samma grundtanke. Den är utvecklad av VVS:are för VVS:are.
 

CADdirekt Tele

2015-03-24 15:26
Teleanläggningar dokumenteras snabbt och enkelt.
 

CADdirekt EL

2015-03-24 15:19
El - gamla AutoEl i ny skepnad.
 

Edge Publisher

2015-02-06 11:46
Edge Publisher - uppdatering och distribution av ritningar