2019-Apr-23

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

Nytillverkad Saab 9-3 omodern

Saab9-3
Nevs chef för produktplanering Frank Smit framför en nytillverkad Saab 9-3. Tidningen Auto Motor & Sport har provkört den senaste nya personbilen av modellen Saab 9-3.

Nevs gör en version av Saab 9-3 och den känns mycket Saab, säger tidningens sportredaktör Thomas Berggren. Samtidigt märks det att bilen inte är nyutvecklad. Nevs använder Saab 9-3 som sin första tillverkade bil. Modellen tillverkades förut i två generationer av förra ägaren Saab Automobil mellan 1998 och 2011.

Mest märks det att bilmodellen inte är ny eftersom den inte har något riktigt modernt infotainmentsystem, och den saknar alla moderna säkerhetssystem som autobroms, vingelvarning, sömnvarning och andra säkerhetsanordningar.

Reportrarna på Auto Motor & Sport har också fått veta att Nevs har två elbilsprototyper som de kör. De har inte fått veta så mycket mera om hur bilen kommer att se ut eller när den ska lanseras. Någon dieselmotor kommer inte att tillverkas men det kommer en ny och ytterligare bensindriven version av 9-3:an.

Nevs finns både i Sverige och Kina. I Kina driver Nevs VD Kai Johan Jiang ett energibolag som gör batterier exempelvis till bussar. Batteritillverkarna har nu lyckats utveckla ett batteri med 40 procent högre energitäthet än vad andra biltillverkare använder. Det betyder bättre räckvidd.

Planen, skriver Auto Motor & Sport, är så här: Nevs bygger konventionella Saab 9-3 med elmotorer i Trollhättan. Därefter fraktas de till Kina där de förses med batterierna. Finansieringen lär vara säkrad av staden Qingdao, kinesiska utvecklingsfonder och Jiangs kinesiska energibolag. Det är miljöproblemen i storstäder i Kina som gör att man satsar på en eldriven bil. De första elbilarna som tillverkas av Nevs ska nå Kina under innevarande år.

Nevs planerar också komma med en ny konceptbil 2015.

TwitterFacebookDigg