2019-Jun-18

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

H&Ms mobila försäljning ökar snabbt

HM

På väg tillbaka från H&Ms kontor och presskonferens blev jag inlockad in i H&Ms flaggskeppsbutik (det heter så) av den storslagna entrén på Hamngatan i Stockholm.

Skulle innehållet i butiken kunna bidra till vår förståelse för H&Ms framgångar och företagets nuvarande strategi, frågade jag mig?

Jag bestämde mig för att titta efter de priser som kunder betalar när de köper något från H&M. En välgjord prissättning kan som bekant leda till bättre vinst för ett bolag.

Väl inne i affären fanns priser anslagna överallt. En snabb titt runt i affären sa mig att det fanns enkla toppar för 99 kronor, att ett normalt pris för en tröja landade på 299 kronor, och att en trevlig skräddad läderjacka visade sig kosta 1 999 kronor.

H&M verkar följa samma regler som de gjort under åratal. Produkterna är inte direkt billiga men priserna är sådana som folk i allmänhet har råd med!

Kan andra återförsäljare lära sig något av detta? Är inte priserna på H&M en verkligt viktig ingrediens i företagets vinnande koncept?! Det kan verka så.

Tidigare på presskonferensen presenterades siffror för 2012. Försäljningen gick upp elva procent i lokala valutor och en procent i jämförbara enheter. Åhörarna fick dessutom se statistik som visade att H&M ökat sina marknadsandelar under förra året. Omsättningen inklusive moms var 140 948 miljoner kronor och styrelsen har föreslagit en utdelning per aktie på 9.50 kronor.

Under årets första månad lanserade H&M en ny digital sajt för mobil shopping. Kunderna kan nå sidan från antingen en iPhone eller en androidtelefon och tjänsten finns i åtta länder. H&Ms VD Karl-Johan Persson som själv deltog och höll i trådarna under presskonferensen informerade oss om att den digitala markanden växer mer och mer.  

Persson sa också att mobil shopping från smarta telefoner och surfplattor ökar kraftigt. H&M kommer att fortsätta lansera fler sidor för mobil shopping på andra marknader. En sådan tjänst planeras i USA till sommaren. 

Under 2012 öppnade H&M 304 nya affärer och det var fler än de planerade 275. De flesta av dessa var i Kina och USA men förra årets expansion inkluderade också butiker i Ryssland, Polen, Frankrike, Spanien och Storbritannien. H&M etablerade sig också i fem nya länder: Bulgarien, Lettland, Malaysia, Thailand och Mexiko.

Vad som jag fann mest intressant var två saker; åtminstone en produkt på H&M tillverkas här i Sverige, ett läderbälte som produceras i Småland. Det är visserligen bara en liten sak, men det är trevligt att H&M håller dörren öppen för tillverkare i Sverige.

Merparten av kläderna och de andra produkterna i H&Ms över 2 800 butiker i 48 länder köps in från lågkostnadsländer. Och det finns folk som ifrågasätter hur de inköpen görs, inte minst efter att ett program på TV kunnat visa bild på en textilarbetare som svimmat i en fabrik som drivs av en av H&Ms underleverantörer.

H&M hanterar frågan väl. Persson sa i media att han vill förbättra villkoren för arbetarna när och om det behövs. Han är också personligen involverad i samtal om detta.

Den andra saken som drog till sig min uppmärksamhet på presskonferensen var det nya och lovande projektet där H&M börjar samla in begagnade kläder; ett grönt tänkande som kommer att göra H&M till ett mer miljövänligt företag.

Den information vi fick var att kunder som levererar en påse med använda kläder får en rabattkupong. Kläderna skickas därefter till ett företag i Tyskland där de återvinns.

H&M grundades 1947. Företaget har idag flera varumärken: H&M (majoriteten butiker), COS, Monki, Weekday, Cheap Monday och H&M Home.

I tillägg kommer ett nytt varumärke för kvinnor under våren i år. De nya butikerna öppnar i tio länder under namnet & Other Stories. De kommer att finnas på exklusiva adresser i Barcelona, Berlin, Köpenhamn, London, Milano, Paris och Stockholm.

H&M är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Nästa gång företaget presenterar siffror blir den 21 mars följt av årsrapporten den 26 mars. Mer information finns på http://www.hm.com.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg