2019-Apr-23

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

Beslutsfattare samlades på Berns i Stockholm för att lära om PLM och innovationsutveckling

Skriv ut

J.Karin

Karin Jonkov som är marknadschef på Siemens PLM Software Norden var en av tre värdar som nyligen höll i två liknande seminarier för beslutsfattare om PLM.

Fler behöver mer kunskaper om PLM, sa hon. Samma event hölls över två dagar, först i Stockholm och nästa dag i Göteborg.

Återkommande event

- Vi ordnade liknande konferenser i fjol tillsammans med Microsoft och tidningarna Affärsvärlden och Ny Teknik. Det blev så lyckat att vi arrangörer ville återkomma med två PLM-event i år också, sa Jonkov. Innovation är ett hett ämne och intresset är därför stort.

Jonkov vill nå ut med Siemens PLM Softwares vision som heter HD-PLM. Med den vill Siemens ta produktutvecklingen och PLM till nästa nivå.

Mingel5 Susanne Björnehöfde, personalchef på Siemens PLM Software Norden, och Karin Jonkov, marknadschef på Siemens PLM Software Norden. Jonkov vill nå ut med sitt företags vision som heter HD-PLM. På så sätt kan Siemens ta produktutvecklingen och PLM till nästa nivå. Källa: Siemens PLM Software.

- Vår vision är att alla i en organisation har rätt beslutsunderlag och att informationen når ut till alla med automatik. Det ska vara anpassad information just för mig, sa Jonkov. Produktutvecklingsprojekt sker ofta i grupp och ofta sitter olika grupper på olika orter. Jonkov framhöll att hennes bolag har verktygen för att kunna uppnå goda metoder för produktutveckling och HD-PLM.

Volvo har innovativ kraft

En av de inbjudna talarna var Irene Gustavsson från Volvo Cars. Enligt Jonkov, som skötte introduktionen, kommer en tredjedel av alla biltillverkningsföretag att ha försvunnit om några år och för dem som vill vara kvar handlar överlevnaden om att ägna sig åt innovation. Volvo arbetar globalt och måste vara innovativt. Därför är det viktigt att rätt person får tag i rätt informationen. Utmaningen idag är att dela och nå information och data. Volvo har lyckats. Jonkov tror att Volvo Cars blir kvar i framtiden tack vare sin innovativa kraft.

Irene Gustavsson klev därefter upp på scenen och berättade för åhörarna hur PLM-landskapet ser ut på Volvo. Gustavsson är Sr Manager Operational Development. Hon sa att hennes företag använder flera mjukvaruprogram till att hantera informationsflödet. Det finns ett egenutvecklat PDM-program och dessutom används Teamcenter från Siemens PLM Software och Catia V5 från Dassault Systèmes. Målsättningen är att man ska kunna lägga in information i rätt system och därefter nå den informationen var man än sitter i företaget.

Irene Gustavsson berättade hur PLM-landskapet ser ut på Volvo Cars. Företaget använder flera olika mjukvaror och tanken är att anställda ska kunna nå relevant information var de än sitter i företaget. Källa: Siemens PLM Software. Irene.Gustavsson

Skapar virtuell fabrik

- Vi har länge kämpat för att vi ska kunna sköta informationsflödet i företaget på ett bra sätt. På manufacturing-sidan har vi kommit ganska långt. Vi skapar idag en virtuell fabrik och i den kan vi lätt lägga in nya produkter och se hur det kommer att fungera att tillverka dem i fabriken. På så vis kan vi tidigt hitta fel, säger Gustavsson. Det sker ett flöde av information ut till fabrikerna och till dem som hanterar marknadsföring.

- Det är en stenhård konkurrenssituation där vi måste utveckla produkter som konsumenterna vill köpa. På senare tid har vi t ex utvecklat Safety Car-projektet. Utvecklingsarbetet måste fortsätta och parallellt med det har vi en PLM-utveckling. Vi vill korta våra led-tider så att vi är snabbare ut på marknaden. Vi vill stärka data-kvaliteten i den information som vi hanterar. Och vi har tagit många steg tillsammans med CAD-leverantörerna där vi har gått från 2D till 3D.

Nya funktioner

Gustavsson berättade också att nu när bilarna är fyllda med olika funktioner så kan man vinna över konkurrenterna om Volvo satsar på rätt funktioner. Möjligheterna är närmast oändliga. Där hjälper PLM-systemen till, sa hon.

En ny funktion som kanske utvecklas och används i framtiden är att kunna bestämma effekten i bilmotorn med hjälp av en app i en mobiltelefon. Den som ska köra på Autobahn i Tyskland kanske vill ha en snabbare bil med lite större effekt, och den som ska låna ut bilen till en dotter eller son som nyss tagit körkort kanske väljer att sänka effekten.

- Då ska signalen nå bilen och påverka kärnvärden i bilen. Inget får gå fel, sa Gustavsson.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen


TwitterFacebookDigg