2019-Jun-18

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

Unik plåtpressningsmetod

Skriv ut
Flexformning veteranbilen 200x200
Prototal tar fram karossdetaljer på veteranbilar via sin Flexformning, en unik plåtpressningsmetod för prototyper och mindre serier. 

Tack vare Flexformning, där man enbart har en verktygshalva och där den andra halvan utgörs av ett oljefyllt gummimembran kan investeringskostnaden och leveranstiden minimeras. Verktyget blir enklare och man kan dessutom laborera med plåttjocklekar utan att göra verktygsändringar. Detta passade perfekt för 5W Coupe AB och deras produkt.

I Europa finns det idag ca 5 Flexformningspressar som för mot bilindustri eller annan industri, flyg ej inräknad, varav Prototal AB har 2 st. Prototal är i stort sett den enda som har pressar som går på öppen tillverkning, de övriga är företag som kör egen produktion i dem.

- Vår kund 5W Coupe AB har 3d-scannat av veteranbilar, från detta har vi konstruerat plåtpressningsverktyg och sedan pressat detaljer. Vår kund säljer sedan Jonas sandwall 08plåtarna som byggsats av denna populära bilmodell till bilentusiaster. Antalet enheter per år är relativt låg för vår kund och baserat på detta skulle konventionella plåtpressningsverktyg innebära en väldigt hög kostnad per tillverkad enhet. Frågan var då hur de skulle kunna lösa detta med annan teknik, berättar Jonas Sandwall en av delägarna av Prototal AB i Jönköping.

-Det var ett mycket spännande projekt, särskilt som det är en så konkret slutprodukt. Tack vara Flexformningen kan man serieproducera detaljer som med traditionella metoder skulle varit olönsamma.

Med Flexformning  i Quintuspress kan man  tänja gränserna för sina pressade plåtprodukter. Produkter tillverkas med underskär, dubbelkrökta ytor och djupa dalar samt att det går att forma färdigborstad plåt.

Detta ger dig möjligheten att ändra plåttjocklek och material utan att behöva göra ändringar i verktyget, vilket gör denna metod unik inom plåtpressning.  Med Flexformning kan man dessutom åstadkomma perfekta ytor med endast minimal efterbearbetning.   Eftersom det behövs endast en verktygshalva får man både lägre kostnader och kortare ledtider än med traditionell plåtpressning.

Det finns två olika modeller på Quintuspress, Stor och Liten. Men Stor Quintuspress får man maximerad detaljstorlek på 1600 x 3000 (djup 280) och 1400 BAR eller 93000 ton i isostatiskt tryck. Liten Quintuspress har  max detaljstorlek på 1100 x 400 (djup 225) och 1400 BAR eller 84000 ton isostatiskt tryck.

Förenklat så fungerar Flexformning i Quintuspress så här: 

RTEmagicC 1 pressny2 04.jpg  1. Plåten (röd) läggs ovanpå verktyget (grått).
 RTEmagicC 3 pressny2 03.jpg 2. Upp till fyra kubikmeter ricinolja pumpas in ovanför ett gummimembran (gult) för att nå det maximala trycket på 93 000 ton. Trycket är isostatiskt, det vill säga jämnt fördelat över plåtytan, och underskärning är möjlig. Hundra mil tråd/band håller ihop pressens stativ.
 RTEmagicC 2 pressny2 03.jpg 3. Membranet lyfts upp. På kort tid har en detalj blivit färdig.

-Vi ser positivt på framtiden. Detaljer får idag oftare en kortare livslängd vilket medför att framtagning av nya verktyg och produkter ökar. Med Flexformningen kan vi hjälpa våra kunder att realisera sina idéer och ge dem möjligheter att på ett flexibelt sätt ta fram pressade plåtdetaljer med stor komplexitet, berättar Jonas Sandwall avslutningsvis.

Rubrikbilden: Nyproduktion (i byggsats) av en 5-fönsters Fordcoupe.
Foto: Magnus Karlsson, Bilsport Classic

Tiina Mauritzell

TwitterFacebookDigg