Technia PLM Innovation Forum handlade bl a om mobil användning

Skriv ut
Technia PLM Innovation Forum 2012
Light the way var titeln på årets upplaga av Technias PLM Innovation Forum på Cirkus i Stockholm.

Technias VD, och en av grundarna, Jonas Gejer äntrade scenen, hälsade alla välkomna och skämtade med publiken om att han kanske liknade en medlem i The Rolling Stones som ju också en gång i tiden stått på samma scen. I salen fanns ungefär 350 besökare och till dessa sa Gejer att innovationstakten är fantastisk idag. Teknik möter vetenskap, sa han och nämnde bland annat exemplet 3D-printning. Samtidigt satsar allt fler delbranscher på att använda PLM. Och dagens event var ju ett exempel på det stora intresset. Åtskilliga av Technias PLM-kunder fanns på plats för att lyssna till inte mindre än 32 talare (många i världsklass) från 16 länder.

En av huvudtalarna i år var Michael Relich som är CIO på den amerikanska modeklädkedjan Guess. De behövde ett PLM-system men fick stora problem i början. Det var inte förrän man började jobba med Technia som det lossnade och idag har de stor användning av sitt Enovia-program från Dassault Systèmes. Källa: Technia. Michael Relich Guess

Presenterade ny logotyp
Technia passade också på att visa besökarna sin nya logotyp. Under dagen blev det tydligt att Technia satsat rätt när de ville tala om mobil användning. Många av besökarna ville gärna veta mer om hur de kan använda TVC Mobile (TVC, Technia Value Components, är färdiga förbättringar till Enovia från Dassault Systèmes som enligt Technia leder till snabbare och ökade resultat).
Under förmiddagen lyssnade alla på ett antal på varandra följande talare i cirkus stora sal och under eftermiddagen kunde man välja mellan olika industrispecifika "spår" som hölls i andra mindre och angränsande lokaler. Ett av dessa handlade om modebranschen. Gejer berättade att Technia jobbat med just modebranschen tillsammans med Dassault Systèmes sedan sju år tillbaka. Den förste inbjudne talaren i stora salen var också Michael Relich som är CIO på den amerikanska modeklädkedjan Guess.

Addnode antar ny företagsidentitet
Men först ville också Staffan Hanstorp säga några ord. Även han har varit med och grundat Technia och nu är han VD på Addnode Group där Technia ingår tillsammans med andra bolag. Han berättade att man jobbar med fyra affärsområden: design management, process management, PLM och content management. Addnode Group har också "rebrandat" sitt varumärke. I samband med detta så antar man en ny företagsidentitet och ledarskapsprinciper som representerar vilka de är mer tydligt och slagkraftigt. Några nyckelbegrepp är Innovation, Reliability och Passion.
"Jag vill motivera er att ta något och omforma det till något nytt", sa Hanstorp.

Globala företag som Guess har stora utmaningar
Även näste talare, Relich, tyckte som Gejer i inledningen att det var kul att stå på samma scen som Rolling Stones en gång stått. I vanliga fall jobbar han i Kalifornien i USA där Guess också grundades 1981. Företaget är kanske mest känt för att det låtit världskända modeller som Claudia Schiffer visa kläderna de säljer. Relich kallar sitt bolag för ett "global lifestyle company" och presenterade olika varumärken man jobbar med som G by Guess och Guess by Marciano. Man har 1 626 affärer i 86 länder något som leder till stora utmaningar, sa Relich.
Relich berättade att de jobbar i flera olika ERP-system och behövde ett verktyg för att kunna samarbeta bättre. Företagets lösning blev att använda ett gemensamt PLM-system där man lägger in data och delar med varandra. Det betyder bland annat att man har data som kan jämföras med annan data och att det går att författa vettiga rapporter.

PLM skulle korta produktionens livscykel
De krav man hade innan man införde PLM var att det skulle fungera för samarbete globalt inom företaget, det skulle ha "a single version of the truth" och det skulle minska produktionens livscykel. Guess tittade på alla större leverantörer av PLM innan man bestämde sig. Man valde Enovia från Dassault Systèmes.
Men att införa PLM gick inte särskilt lätt till en början. Man är tidiga att göra detta inom sin bransch. Det var mitt värsta projekt någonsin, sa Relich, nu är det mitt bästa.
"The answer was Technia. If we had known of them before we could have implemented in a faster and simpler way", sa Relich.

Technia löste problemen
Det var först när han började jobba med Technia som systemet började få en godtagbar och tillförlitlig lösning. Nu har användarna tagit till sig PLM, man använder tekniker som dashboards, fakta hämtas till marknadsavdelningen och man kan även använda PLM till att samarbeta med aktörer utanför det egna bolaget. Dessutom har många av medarbetarna mobila anslutningar. Alla vill jobba på iPads, sa Relich.
En annan av huvudtalarna var Mats Lundh från Ericsson. Han pratade om hållbarhet och nämnde att hans företag har verksamhet i 180 länder. De är två miljarder människor som abonnerar på nätverk som stöds av Ericsson. Lundh sa att ett företag som Ericsson måste bry sig om koldioxidutsläppen eftersom det snart inte går att producera mer olja, eftersom gasen och kolet också håller på att ta slut och eftersom klimatförändringarna är ett stort problem som innebär att det håller på att bli varmare. Målet är därför att minska de koldioxidutsläpp som beror på Ericssons aktiviteter.

Ericssons ska minska koldioxidutsläpp
- Vi tar ansvar. Vi designar för utveckling och vi har ett femårigt mål att minska koldioxidutsläppen, sa Lundh.

Något som redan pekar i rätt riktning är att energiförbrukningen vid Ericssons radiostationer gått ner över åren. Inför framtiden tittar man bl a på att använda sol- och vindenergi.

Prisutdelning Technia 2012
Outotec i Finland och ESS i Lund fick pris för sina respektive pionjärinsatser inom PLM. Källa: Technia.

I slutet av Technia PLM Innovation Forum delade Technia ut två utmärkelser till personer bland kunderna som varit innovativa inom PLM. Först att motta ett pris var Henri Syrjäläinen på Outotec i Finland. Han och hans bolag har valt att bli mobila. Man kommer att lansera mobila PLM-funktioner nu under oktober.

Det andra priset gick till Peter Rådahl på ESS i Lund. När han hämtade priset berättade han att de haft ett intressant år med PLM och att han förväntar sig att det kommer många nya utmaningar under det kommande året också.

Jane Hamrin


TwitterFacebookDigg