2019-Apr-23

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

Berättelse från H&M

HM

Klädfackhandeln rasade under sommaren och har visat upp dystra siffror.

Netcommunitys reporter gick på H&Ms presskonferens där man presenterade en niomånadersrapport och kvartalrapport, och se, för dem gick det bra! Jag citerar första raden ur rapporten: H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade i lokala valutor och i SEK med 11 procent och uppgick til MSEK 103 018 (92 619) under räkenskapsårets första nio månader.

H&M är ju ett aktiebolag och därför satt en stor del bankfolk med på presskonferensen. Efter presentationen hade de frågor om rapporten. Samtidigt fanns det förstås journalister på plats och en reporter från TV4s Kalla Fakta hade med en kamera i lokalen. Kalla Fakta ställde frågor om varför H&M bromsar utvecklingen i fattiga länder där deras kläder sys.

H&Ms VD Karl-Johan Persson tror att det ekonomiska läget kommer att fortsätta att vara skakigt, sa han. Samtidigt ser hans bolag stora expansionsmöjligheter. Expansionsresan har bara börjat för H&Ms del.

- Vi kan växa med H&M-märket, sa Persson.

Samtidigt ligger H&M i startgroparna att öppna butiker med ett nytt koncept som kommer att heta "& other stories". Den kommer under våren 2013 med damkläder som är lite dyrare än vanliga H&M.

Nätbutikerna går bra och det visar sig att allt fler vill göra inköp från smarta telefoner, iPads och tabletter, sa Persson. Man väljer därför att satsa på mobilanpassade siter och appar. Man planerar också för en utrullning av fler nätbutiker. Den totala expansionen där kommer att gå snabbare än vad man tidigare planerat samtidigt som man skjutit på lanseringen av en nätbutik för marknaden i USA.

Persson sa att han ser att många konkurrenter agerar kortsiktigt men att på H&M gör man vad som känns rätt för H&M på lång sikt. Man ska bredda sitt utbud. Det kostar visserligen men leder till expansion i framtiden. Man har t ex fokus på hållbarhetsarbete.

Vad gäller TV4s Kalla Faktas frågor så svarade Persson:

- Lönerna är låga. Vi vill att de ska gå upp. Det bästa för landet (Bangladesh) är att vi stannar. Det hade sett sämre ut om vi inte var på plats. Vi tar det här på största allvar.

Persson har själv varit och besökt Bangladesh och vill få igång en diskussion lokalt om arbetsförhållanden. Han vet inget annat företag som besökt Bangladesh. H&M, sa han, jobbar oerhört seriöst med detta och nu hoppas han att media också tar sitt ansvar och inte ger en sned bild.
Persson passade på att säga att de betalar ungefär hälften av sin intäkter i skatt i Sverige. Det ska ha gällt 1,3 miljarder kronor förra året.

Naturligtvis fick besökarna också en rapport om hösten och vinterns mode. Man visade stillbilder. Och alla besökerna bjöds på kaffe.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg