2019-Apr-23

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

PTC utökar sitt mjukvaruutbud inom service, SLM, genom ett förvärv

Skriv ut
James Heppelmann

PTC köper Servigistics och det innebär att PTC ökar sin förmåga att hjälpa tillverkare nå fördelar på marknaden med servicestrategier.

Servigistics har utvecklat en innovativ svit mjukvarulösningar inom SLM, Service Lifecycle Management. Köpet kostar 220 miljoner US-dollar och kommer att vara genomfört under september månad.

Köpet innebär ett betydande tillskott till PTCs nuvarande portfölj av lösningar för SLM. Hittills har man en del bra lösningar för garantier och hanteringen av kontrakt, lösningar för att sköta reservdelar och teknisk information. En del av dessa går att hantera från mobila enheter. Att Servigistics är intressant för PTC beror på att de är ledande inom en del kompletterande områden som planering av reservdelar, styrning och prissättning, styrning av fältservice, styrning av returer och reparationer och hantering av tjänsters kunskapshantering. Lösningarna kommer att bidra till att PTC blir bättre på att hjälpa tillverkande företag att ändra sina strategier vad avser tjänster som t ex service så att man har en bra källa med information och det kommer att leda till att man kan uppnå marknadsfördelar. PTC kallar detta "service advantage".

"Under de senaste åren har Servigistics fått rykte om sig att vara innovativa när de hjälper företag att få ut maximalt från sin globala service och sina tjänster genom ökad lönsamhet, cash flow och lojala kunder", säger PTCs VD Jim Heppelmann. Servigistics kunder ligger i framkanten av en global trend som innebär att man omvandlar det som varit en kostnad till något som genererar inkomster och där SLM-teknologi är en drivande faktor. Det här köpet kommer att tydliggöra hur viktigt PTC anser att det är för deras kunder att uppnå bestående fördelar inom service, säger Heppelmann.

PTC menar följande: För ledande tillverkare är det så betydelsefullt att ha rätt service-strategi att det är en möjlighet värd många miljarder i inkomster att utmärka sig på marknaden och avvika från mer traditionella och produktorienterade konkurrenter. SLM hjälper företag och deras service-affärspartners optimera slutkundens upplevelser genom att erbjuda en service som är systematiskt planerad och som är analyserad så att den hela tiden förbättrar och maximerar kundens värde. Det är fråga om en ny möjlighet på marknaden.

De flesta av PTCs mjukvarulösningar för industrin hjälper dem att optimera själva utvecklingen av produkterna. Med det här köpet utökar PTC det sätt på vilket det ger stöd också till hur man ger service åt samma produkter. Redan när man köpte Arbortext 2005 utvecklade PTC lösningar som gör det möjligt för tillverkare att planera och analysera sin service baserat på hur deras produkter blivit designade och tillverkade. Den här fokuseringen på service har lett till att PTC kunnat leverera speciella lösningar baserade på utveckling av teknologi. Det har man kombinerat med att man köpt företag som ITEDO, LBS och 4CS. Genom att tillföra Servigistics menar PTC att man nu kan leverera ett komplett system för service och erbjuda marknadsledande kapacitet inom alla delar av service-livscykeln.

Under de senaste tolv månaderna hade Servigistics en omsättning på ungefär 80 miljoner US-dollar. I samband med köpet ökar PTC sin målsättning för aktieutdelningen under bokföringsåret 2013 från 1.70 US-dollar till 1.80 US-dollar (non-GAAP EPS). Både Servigistics och PTC har huvudkvarter i USA.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg