2019-Jun-18

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

DN-krönika om Apples framgångar med iPhone

iPhone

Kan datorföretag sälja mobiler?

Pia Gripenberg som är börskrönikör på Dagens Nyheter skrev nyligen om hur Apple är världen största företag mätt i marknadsvärde vilket till stor del beror på Iphone som står för nästan 60 procent av bolagets försäljning.

Gripenberg har pratat med Carolina Milanesi som sedan 2000 har bevakat IT- och mobilbranschen för analysfirman Gartner. Hon säger att Apple kommer att fortsätta att vara innovativt. Den stora frågan är hur många konsumenter som stannar kvar i deras ekosystem. Gapet minskar mellan Apple och andra plattformar, säger Milanesi och beskriver det mera som ett val av livsstil än som ett teknikval där Android och Windows står för öppenhet. Operativsystemet i Iphone är stängt till skillnad från hos andra tillverkare. Det går inte ens att byta batteri i telefonen.

Enligt Milanesi var det mycket som ändrades i och med Apples intåg på mobilmarknaden 2007. Mjukvaran har stått i centrum och själva ekosystemet med tjänster, varumärke och bland annat applikationer har blivit avgörande för konsumentens upplevelse. Apple gjorde en användarvänlig mobil som integrerades med Apples musiktjänst Itunes. Man förhandlade fram en ny affärsmodell med teleoperatörerna och man tog rejält betalt, nämner Milanesi som exempel på Apples strategi.

Konkurrensen finns som bekant kvar. Det senaste årsskiftet hade Android drygt 50 procent av världsmarknaden för smarta mobiler och Iphone 24 procent. Av vinsten tog Apple 75 procent.

- Apple kom in i industrin från ett annat håll och kom in i brytpunkten när telefonen gick från att vara ett röstmedel till att höra ihop med internet. Vid den tidpunkten blev mjukvaran viktigare och de andra bolagen hade traditionellt varit hårdvaruföretag, säger Milanesi till Gripenberg.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg