Ralph Grabowski om Siemens vision om HD PLM, #731

Skriv ut
ralf.grabowski
I veckans nummer har Ralph varit i kontakt med Bill Lewis på Siemens PLM Software och ställt frågor om visionen bakom HD PLM. Han får en hel del svar om Active Workspace.

Bill Lewis är product managing manager på Siemens PLM Software och han har gett Ralph ökad förståelse för den vision som Siemens PLM har för detta område.

HD PLM, visionen
"Det är en vision," började han, "det är inte en produkt. HD PLM (high definition product lifecycle development) är det sätt med vilket vi menar att PLM löser problemen med komplexitet så att kunderna kan fatta bättre beslut."

"Vi ser detta hos i princip alla våra kunder," förklarade han. "Komplexiteten har ökat enormt i produkter, i företagsmiljön (på grund av sammanslagningar och uppköp). Komplexiteten gör det svårare att fatta beslut -- inte minst när man tänker på den minskade tid man har på sig att fatta dem. Jag talar inte bara om bilar och flygplan utan idag gäller det även produkter för hushållen som tvättmaskiner som idag innehåller mjukvara."

"Ingenjörsprocesser utgörs av en serie beslut. HD PLM möjliggör beslutsfattande."

De tre fundamenten
HD PLM är alltså en vision och denna vision är grundläggande för de tre fundament som Siemens PLM har myntat. Fundamenten guidar företaget så att det kan utveckla all sin mjukvara, inte bara PLM.

I. Information som är intelligent: "Integrerad" betyder att informationen fungerar tillsammans; "intelligent" betyder att man förstår hur informationen är integrerad. Som exempel kan man nämna att i NX blir massmodellen validerad automatiskt för att besluta om den fortfarande möter designkraven.

II. Framtidssäkrad teknologi: Siemens PLM känner till att kunden har en blandad påse med teknologi, och då inte bara från Siemens, vilket betyder att man har gjort sin teknologi så att den fungerar med verktyg från tredje part, äldre standard och att det ska gå att uppgradera (uppgraderingar brukar fungera dåligt med gamla filformat).

III. HD användarerfarenheter: All data och alla funktioner från PLM presenteras för användare som om den är designad specifikt för var och en av dem.

Active Workspace (AW)
Som ett exempel på den pall med tre ben på vilken HD PLM-visionen är placerad så beskriver Lewis Active Workspace. Denna mjukvara är en sökmotor med hög hastighet som segmenterar data från många olika källor. Som exempel kan man nämna att om man vill ändra en del i en design och AW talar om alla de sätt på vilka delarna inverkar på modellen. Man kan säga att det bästa sättet att förstå AW är att se den video som finns på Active Workspace Overview Video - Siemens PLM Software.

Som ett exempel på hur informationen är intelligent talar AW om vad som händer om en del blir utbytt: hur det kommer att påverka alla andra delar (exempel på intelligent information som är integrerad. Som ett exempel på framtidssäkrad teknologi söker den inte enbart upp Siemens data utan söker alla användarens databaser (exempel på öppen lösning), och som ett exempel på HD användarerfarenheter så ser AW inte ut som något annat Siemens PLM har gjort tidigare; till en början ser man bara sökfältet (exempel på UX).

Frågor & svar
Ralph: Active Workspace verkar köra på en verkligt snabb sökmotor, var har den utvecklats?

Lewis: Den använder öppen källkod-sökning, SOLR-teknologi.

Ralph: Den visar fram en enorm mängd data. Varifrån får den alla denna data?

Lewis: Det behövs en inledande installation och den har sin egen datamodell som definierar hur datan lagras och måste tydliggöra annan data i AWs databas. Den indexerar data från andra system, den är ett cacheminne för sökning med hög hastighet, och är inte ett lagringsutrymme för databaser. AW är inte ett verktyg för att författa.

Ralph: Vilken konkurrens har ni på det här området. Till exempel, skulle ni anse att EU-finansierade sökmotorn Exelead som köpts av Dassault Systemes är en konkurrerande produkt?

Lewis: Exelead kan utvecklas till en konkurrerande produkt till Active Workspace, men för närvarande är den en plattform och inte en direkt konkurrent. Vi tycker AW är ganska unik. Vi hör talas om data-aggregering från några konkurrenter men det finns ingen direkt motsvarighet.

Ralph: Vad kostar Active Workspace? Och hur får man en licens?

Lewis: Priset är i enlighet med prissättning som gäller datakonsumenter i anslutning till Teamcenter och priset inkluderar alla översättare (för att komma åt datafiler). Den licensieras som fristående produkt. Och även om det är en fristående produkt så behöver den Teamcenter men den behöver inte användas på NX-platser.

Ralph: Active Workspace har ett ganska unikt användargränssnitt. Ska vi vänta oss att se delar av dess UX (användarupplevelse) hos annan mjukvara från Siemens PLM?

Lewis: Dess UX visar en del saker som är möjliga med design av användargränssnitt så en del kan tänkas återkomma.
http://www.plm.automation.siemens.com/en_us/products/teamcenter/active-workspace/

Även den här veckan återger vi Ralph Grabowskis veckobrev upFront.eZine. Enligt ett avtal sprider vi på Netcommunity valda delar ur detta på svenska. Ralph kommenterar i vanlig ordning CAD-marknaden och annat i anslutning.

Kontakt!

upFront.eZine ges ut varje tisdag utom på somrarna och julen. Redaktören är Ralph Grabowski. Nyhetsbrevet läses av 11 000 prenumeranter i 70 länder. Dina kommentarer är välkomna till adressen Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen .

Gåvor och prenumerationer
Redaktören har inget emot att flera läsare delar samma prenumeration upFront.eZine. För att ge ett ekonomiskt stöd till utgivningen föreslås en gåva på 25 USdollar eller motsvarande i annan valuta. Den som föredrar att köpa en prenumeration kan betala samma summa årligen och blir påmind den första maj varje år.

Betalning
PayPal: använd Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen .

För andra betalningssätt: sänd ett e-mail för att få besked.

Allt material är skyddat av upphovsrätten. Den som vill återutge en artikel kan höra av sig för att betala en avgift på 250 USD eller mer. 

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg