2020-Dec-01

Senast uppdaterad10:17:26 AM GMT

Bra och dåligt om Content Marketing

marketing

De som jobbar med reklam och marknadsföring har äntligen upptäckt hur viktigt det är med innehåll när man pratar med konsumenterna.

De kallar detta "Content Marketing" skriver Jeff Swystun som är Chief Communications Officer på DDB Worldwide i en blog på DDBs hemsida. DDB är ju en etablerad reklambyrå vilket gör Swystun väl meriterad att kommentera vår samtid.

Helst vill man, enligt Swystun, komma med relevant, värdefull och kvalitativ information till prospekt och kunder. Det ska vara något som för fram varumärket, leder till kännedom och till köp. Content Marketing kan ta många former. Det kan vara specialskrivna tidningar, nyhetsbrev på webben eller i tryckt form, digitalt innehåll, webbsidor eller "microsites", rapporter, webcasts och webinars, podsändningar, roadshows, rundabordssamtal, interaktivt online, e-post eller evenemang.

Den stora skillnaden mellan Content Marketing och vanlig traditionell marknadsföring är att man delar med sig av information som ordnas så att det passar målgrupper. Och om innehållet inte är värdefullt, relevant och specialskrivet, blir det bara en vanlig försäljningsbroschyr.

Själv har Swystun använt Content Marketing i två årtionden. Han skriver att han tidigt upptäckte att marknadsföringen måste vara fokuserad och specifik. Det måste finnas något som grabbar tag, som ger människor information de kan använda för att ändra sitt uppträdande och fatta beslut utifrån kunskap. Content Marketing baseras på antagandet att om man utbildar kunden och involverar dem i en dialog. Resultatet blir att fler känner igen varumärket som något som kan ledan tanken rätt, fungerar som "expert" inom något område, och kan erbjuda kvalitet.

Content Marketing, skriver han, kan leda till ökad medvetenhet, ledarskap, "lead generation", ökad försäljning, förbättrade kundrelationer och till att kunderna blir lojala. Det kan också hjälpa till att dra in och behålla talanger, förbättra ett varumärkes PR och leda till att det syns bättre i media.

Det krävs två ting för att lyckas med Content Marketing; äkthet och trovärdighet. De som jobbar med marknadsföring av etablerade varumärken bör redan veta hur de engagerar konsumenten. Content Marketing-innehållet måste vara helt korrekt, lätt att kontrollera och språket bra och kommunikationens mål helt ärlig. Konsumenterna blir kunniga och duktiga. Det märks om försäljningsargumenten inte håller, skriver Swystun.

Swystun vill inte läsa en rapport som inte innehåller annat än lätt material och är skriven utan något som det går att dra lärdom av. Samma sak om man tar sig till en konferens. Swystun går för att lära och för att nätverka. Om det bara är försäljning en hel timme blir det ointressant.

Sociala media innebär massor av ny aktivitet och ökat intresse för Content Marketing. Tweet är åsikter inom ramen för 140 nedslag på tangentbordet, Facebook möjliggör snabb kritik av varumärken i vänkretsen, YouTube gör det möjligt att ta del av videor och dela med sig av upplevelser som konsument till andra. Bloggandet innebär att det finns över 200 miljoner kritiska röster och kvasijournalister, enligt Swystun.

På tal om bloggandet berättar han om ett nytt intressant domstolsärende i USA (Oregon) där man undersökt om en bloggskribent kan anses vara journalist. Enligt nyhetsrapporteringen om ärendet har en person i Montana blivit stämd av investmentföretaget Obsidian Finance Group för flera opinionsinlägg där hon var kritisk mot Obsidian och en av dess grundare. Obsidian krävde pengar i skadestånd. Fastän domaren avfärdade flera av Obsidians påståenden dömdes bloggskribenten att betala 2,5 miljoner USD. Och då gällde det bara ett inlägg. Ganska dyrt!

Vad vi kan lära av detta är att ärlighet och trovärdighet är viktiga i Content Marketing, menar Swystun. Han sätter ingen tilltro till den som kommenterar nyheter på webben utan att uppge sitt namn. Att inte göra det är det samma som att vara demonstrant och bära mask. Vill man inte identifiera sig står man där utan trovärdighet, skriver Swystun.

Sociala media har mängder av sätt med vilka man kan dela information som en del av sin marknadsföring. Man delar numera mer, oftare, med fler och fortare än någonsin tidigare. Det kan handla om våra liv, intressen, tro, attityder och vår syn på varumärken, t ex om de är bra eller dåliga.

Ny teknik har gett möjligheten till många att uttrycka sig, få röst, men det innebär inte automatiskt att allt som skrivs och sägs har värde eller ens är sant. Under de kommande åren kommer vi att fokusera mer på innehållets kvalitet och källans trovärdighet. Vi kommer att lyssna och bli påverkade av likasinnade men kommer att öva upp förmågan att välja, ändra och slå ihop information som aldrig förr. Detta till den grad att det mest intressanta att mäta blir hur många meddelanden konsumenterna har som vana att välja bort.

Jag tror på Content Marketing, skriver han, men bara om det det finns rum för utveckling, finns en trovärdig källa, är möjligt att kontrollera innehållet och det är autentiskt. Till en början kommer vi att översvämmas av meddelanden. Det blir kvantitet över kvalitet. Men med tiden kommer vi att lära känna de källor som är trovärdiga, vare sig det handlar om individer eller varumärken, och vi kommer i slutändan att ha med dem att göra på grund av deras idéer, kreativitet och värde.

Det finns andra begrepp för det här än Content Marketing, man kallar det något annat, men alla begreppen handlar om att dela med sig för att engagera nya och gamla kunder.

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

TwitterFacebookDigg