2019-Apr-23

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

Volvo på Frankfurtmässan

Skriv ut

Volvo_Concept_You

Nyligen på Frankfurt Motor Show släppte Volvo ett koncept som på engelska heter The Concept You. Enligt Volvo handlar det om intuitiv "smart pad technology".

Man talar även om en snygg kupolliknande exteriör och om en lyxig kupé framställd med hjälp av metoder som betcknas bland kunderna som high-tech.

Tidigare i år släpptes "Concept Universe" i Shanghai på Auto Shanghai. Enligt Volvo strävar båda koncepten mot framtiden. Den som äger en Volvo som är fullt utrustad med alla bekvämligheter och all lyx får mer glädje, enligt Volvo.

- Taket på "Concept You" sträcker sig ända till bakljuset vilket ger en dynamik som är populär bland europeiska bilköpare för närvarande, säger Peter Horbury som är Vice President på designavdelningen på Volvo Car Corporation.

En hel del funktioner i bilen manövreras med lätta tryck, så kallad "touch-control" enligt vokabulär som lånats från General Motors i USA. Meningen med det nya konceptet är att man som bilägare ska slippa äga en manual. Dessa bilar är försedda med skärmar där man väljer funktion med hjälp av ett tryck. Peter Horbury säger i ett uttalande till pressen att det gör bilen ren vad avser synintryck.

Volvo_Concept_You2_

 

 

 

 En hel del funktioner i bilen manövreras med lätta tryck, så kallad "touch-control" enligt vokabulär som lånats från General Motors i USA. Källa: Volvo Car Corporation.

 

Kontrollen består av fyra huvudområden: digital Driver Information Monitor (DIM), head-up display på vindrutan, en touch-screen på övre delen av en centralt placerad konsoll mellan framsätena. Ratten av trä och läder är utrustad med aliminium och glas som fungerar som skärmar för kontroller.

Tryckskärmen på konsollen förblir osynlig tills föraren av bilen ser på den. En gömd infraröd kamera registrerar ögonrörelser och för upp information på skärmen. En annan censor registrerar handrörelser som innebär att systemet för så kallad Infotainments kontroll lyser upp. Det finns flera möjligheter beroende på om skärmen används av föraren eller framsätespassageraren.

Det går även att surfa på webben från passagerarsätet fram medan man åker, säger Peter Horbury. Föraren kan byta mellan sin centralt placerade "touch-screen" och "head-up display". Det går också att visa uppgifter för baksätespassagerare. Man får till och med veta att passageren eller passagerarna där bak kan se informationen.

Ljudsystemet från Alpine drivs på luft och är unikt från det företaget. Det finns en "FreshAir" subwoofer och tidigare okänd teknologi som använder luft utanpå bilen för att skapa bra lyssning. Ljudsystemet består av små optimerade units som minskar tyngden, vilket ger bättre lyssning än dagens system.

Volvo menar att bilen blir bekväm och kultiverad. Interiören gör att kunder som gillar design får en komfortabel, kultiverad och Scandinavien-inspirerad miljö som är användarvänlig. Enligt Volvo är kunden i fokus.

Interiören är framtagen för att serva föraren där fram och vara avslappnande för baksätespassagerarna. Den dynamiska känslan kombineras med mörka färger som övergår från framsätesdelen till baksätet och blir ljusare allt längre bak. Tanken är att skapa lugn.

På Frankfurt Motor Show berättade Volvo om hur företaget ser på teknologi inför framtiden. Volvo meddelade för pressen att man satsar på fyrcylindriga motorer och nytt utseende på bilen. Volvo har utvecklat två strategier: ett skalbart utseende baserat på principer som innebär att bilen kan utvecklas på fabriken oavsett storlek och styrka.

Ett nytt utseende som bygger på enbart fyrcylindrig bensinmotor och dieselmotorer. Programmet inkluderar också en ny åttafasig automatisk överföring och kommer senare under året att prova en ny metod som heter Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System) som ska användas i produktionen.

- We're now taking our technological future into our own hands. Both our new architecture and the new engine range will enable us to be on par or even beat our toughest competitors in crucial areas such as driving dynamics and fuel efficiency," says Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Corporation.

Volvo Car Corporation gör i ordning olika produkter så att de har olika utseende. Man arbetar utifrån olika modeller som delar något slags bas och är indelade i grupper. Som exempel kan man nämna att Volvo S60, V60 och XC60 från en modell. Man har ett flexibelt system.

- SPA gives us a fresh technological start. When the first SPA model is launched in a few years' time, about 90 percent of its components will be new and unique. What is more, we're raising the bar when it comes to quality and technology level in every area. We will be fully on a par with the very toughest competitors, säger Peter Mertens.

I tillägg till de industriella kraven finns tillägg som till exempel el och vikt.

Volvo är i framkanten inom lågviktsdesign. Ny teknologi avseende chassin kombinerade med låg vikt och förbättrad distribution av vikt. Man avser tävla på köregenskaper utan att minska komforten för föraren och passagerare. Elen i bilen tillåter att man installerar framtida multimedia och egenskaper och dessutom vill Volvo fortsätta vara i framkanten inom säkerhet.

Nya proportioner för fram designen på dagordningen. Man har tänkt på hur bilen skeppas till köparen och samtidigt kommit ihåg alla dynamiska krav. Med tanke på detta har man gjort förändringar avseende måtten. Och det betyder att man även fortsättningsvis kan skapa bra modeller.

- The proportions can give entirely different appearances even though the components used are exactly the same. The comparison between a donkey and a thoroughbred racehorse is an excellent example: each has a head, a body and four legs. But they are perceived entirely differently because of the proportions of their individual body parts and between their body parts, förklarar Peter Horbury.

- For us the new architecture means we can sharpen our design language still further, carving out just the right athletic and dynamic aura that is so important to the most demanding prestige car buyers. Concept You is an excellent example of this. It shows what can be achieved with the new architecture.

Volvo avser utveckla fyrcylindriga motorer som motsvarar sexcylindriga. De nya motorerna, kända som VEA (Volvo Environmental Architecture), består uteslutande av fyrcylindriga motorer med särskilda konfigurationer som har fördel av kvalité via elektrifieringen eller andra egenskaper av hög kvalité.

- It is time to stop counting cyliners. Focusing on four-cylinder engines is the perfect way to quickly reduce CO2 emissions and fuel consumption without compromising customer expectations on driving pleasure and performance, säger Peter Mertens.

- We're aiming to develop four-cylinder engines with higher performance than today's six-cylinder units, along with lower fuel consumption than the current generation of four-cylinder engines.

Man kommer även att minska antalet delar och vikt och bensinåtgång.

Senare i höst, till exempel, kommer Volvo Car Corporation att bli en av de första inom biltillverkning i världen som testar potentialen hos flywheel på vanliga vägar.

- This system offers the driver an additional 80 horsepower, giving a four-cylinder engine the acceleration of a six. What's more, it has potential for reducing fuel consumption by up to 20 percent. Flywheel technology would be a suitable solution for our large cars such as the Concept You sedan, säger Peter Mertens.

Jane Hamrin

 

TwitterFacebookDigg