2019-Aug-22

Senast uppdaterad06:00:00 AM GMT

Ikea synar lädret i sömmarna

Skriv ut
Ikea_PerAskenberger_150
Per Askenberger står just i begrepp att starta ett pilotprojekt, tillsammans med PTC, för att se till att Ikeas användning av läder är så ekonomiskt och ekologiskt hållbar som möjligt.

 

{jcomments on} Kraven ökar på produktutvecklare inom alla branscher, inte minst gäller det kraven på miljömässig hållbarhet i produktutveckling, produktion och logistikkedjor. Energiförbrukningen ska ner, miljöpåverkan minskas, inga förbjudna eller tveksamma kemikalier ska användas samtidigt som kostnaderna ska ner, tiden att få ut en produkt på marknaden ska kortas och kvaliteten öka.

Och det ser ungefär likadant ut överallt. En som brottas med just de här problemen är Per Askenberger, Business Navigation Manager på Ikea.

- Det är enormt svårt att få reda på var bomullen i tygerna kommer ifrån och hur den behandlats, eller om djuren i det läder vi använder har levt under drägliga förhållanden, säger Per Askenberger.

Ändå är det precis sådana uppgifter varje företag i dag behöver kunna få fram. Mardrömmen är de dagstidningsrubriker vi sett de senaste åren om förbjudna ämnen i kaffe,  jeans och skor.

Även myndigheter över hela världen vill ha information om vad som ingår i de produkter som importeras eller exporteras.  Och alla länder har olika krav.

- Vi behöver informationen själva också. Vi måste helt enkelt klargöra för våra leverantörer vilken information det är vi behöver. Informationen måste vi också kunna lagra på ett vettigt sätt så att vi sedan kan kommunicera den, säger Per Askenberger.

En uppsjö av system

Ännu så länge hanteras all denna information i många olika system. Faran är att varje nytt krav kräver ett eget it-system och därtill ett antal personer som uppdaterar och håller reda på alla data. På ett företag som Ikea med mängder av olika produkter i olika material och med handel över hela världen blir det snabbt oöverskådligt.

- Antalet människor som arbetar med detta ökar exponentiellt. Ett enda krav i ett enda land kan kräva manmånader av arbete,  säger Per Askenberger.

Ikea har nu planer på att vända problemet att navigera rätt i hållbarhetsdjungeln till att bli en konkurrensfördel. Till en början startar man nu ett pilotprojekt där man tillsammans med PTC ska använda PTC Insight för att bringa reda i hanteringen av läder. Var kommer lädret ifrån, hur är det behandlat, hur mycket energi går åt för framtagning? För transport osv.

-Vi får väl se om de är så bra som de säger, säger Per Askenberger.

Automatiserar datainsamlingen

PTCs Insight Product Analytics samlar in data från en mängd olika källor som gör att man kan analysera och beräkna kostnad, miljöpåverkan, ha koll på kemikalieanvändning, med mera.

Analyserna presenteras i enkla diagram och kurvor och kan även göras i tidiga skeden av produktutvecklingprocessen då möjligheterna att påverka är som störst.

PTC Insight, består av olika moduler och fler ska komma. Ursprunget kommer  från två inköpta utvecklingsgbolag, Synapsis med mjukvaran Emars som håller koll på kemikalier och för ett år sedan köptes också företaget Planet metrics, vars mjukvara just analyserat miljöpåverkan under hela livscykeln.

Monica Westman

TwitterFacebookDigg