2019-Oct-19

Senast uppdaterad11:09:34 AM GMT

Axplock från Elmia

Cederroths_150h
GTP_Trin_150

Tycker du mässor är trist så hoppa ner en bit i det här blogginlägget, för först blir det lite mässprat. Längre ner handlar det om friformsfabriker.

Elmias underleverantörsmässa lockade i år 1199 utställare från 29 länder. (Tekniska mässan hade knappt 300 utställare i år). Mässan hade lite drygt 13 000 besökare, vilket var lite färre en i fjol, men det får nog skyllas på tisdagens snökaos i Småland och på Östgötaslätten. En dag försvann, det gick inte att komma dit, om man nu inte redan fanns i närområdet.

Det här är en tät mässa, tätt mellan förhållandevis små montrar, något som jag tror gör det lättare att göra affärer. I de stora, tjusiga och påkostade montrarna har man mer känslan av att komma och störa.

Seminarierna handlade om export och lättviktskonstruktioner och det var flera seminarier där fordonsindustrins inköpschefer fick staka ut riktningen. Bra koncept, om än lite rörigt, någon riktig logik i vad man hittar var kunde jag inte finna.

Massa prototyper

Näst efter Euromold är det också här prototyptillverkarna, servicebyråerna och säljare av 3d-skrivare har sin bas. Roligast denna gång var det kanske hos Digital Mechanics från Västerås. Fredrik Finnberg och Anders Sjöberg som kom ända till finalen i Ernst & Youngs Entrepreneur of the year stod nästan på tåspetsarna. Företagets affärsmodell har visat sig fungera, på webben kan man direkt kolla vad en viss modell kommer att kosta i vilket material och när väl själva rådgivningdelen är avklarad kan kunden själv klara resten. Här behövs inga offerter.

Det går bra för företaget som på kort tid blivit en hel friformsfabrik och de har nu även utökat maskinparken för att kunna skriva ut direkt i fyrfärg.

På mässan fastnade jag för deras arbete tillsammans med Cederroths och deras finske designer.

Först ett grovkoncept för att testa design och funktion. Luckan och stommen friformas. I nästa steg har man tagit fram en riktig, lackerad prototyp för utvärdering av färg och design. Även här är alla delar utskrivna. Först här, när alla inblandade klämt och känt, börjar man ta fram verktygen, som ligger i miljonklassen. Tredje varianten är den färdiga massproducerade produkten.

Fredrik berättar också om medicinteknikföretaget där verktygen blev försenade. Produkten skulle ut på marknaden så Digital Mechanics fick skriva ut 500 detaljer, minst lika hållfasta som slutprodukten.

En rolig monter hade också skånska GTP med massor av läckra prototyper som man inte ens kan gissa att de är framtagna med olika additiva metoder.

Som kraniet av Birger Jarl eller modellen av Diana Fischers elbil Trin hon tagit fram som examensarbete på Konstfack i Stockholm.

Men alla de andra var också där.

Några tekniska nyheter? Näe, dem sparar alla till Euromold.

 

TwitterFacebookDigg